onsdag den 31. august 2011

Smørkage - som vor mor lavede den


Det er ingen hemmelighed, at jeg ikke er den store fan af smør - eller wienerbrød for den sags skyld. Så da min mor nævnte at hun havde lavet en smørkage til hendes fødselsdag, så jeg straks den der glinsende smør-befængte, fedtede sag nede fra bageren - du ved, den man fik mega fedtede fingre af at lægge i bagerposen dengang jeg var bagerjomfru *host host*. Selv ikke bagerposen kunne stå til smørret som sev ud igennem posen.

Men altså jeg må sige, at jeg blev omvendt idet øjeblik jeg både så og smagte på min mors smørkage. Den smagte simpel hen bare fantastisk. Virkelig virkelig god. Så den opskrift skal I selvfølgelig have så I selv kan berige familie eller venner med en skøn udgave af smørkagen.

Smørkage
(24 cm)

Dej:
½ dl mælk
25 g gær
250-275 g mel
175 g smør
1 æg
50 g sukker

Creme:
2 æggeblommer
2 spsk sukker
Korn af 1 vaniljestang
2 tsk majsstivelse
1½ dl kaffefløde

Fyld:
100 g smør
50 g flormelis
2 tsk kanel

Pensling og drys:
1 æggehvide
50 g smuttede, ristede, hakkede mandler

Lun mælken og opløs gæren heri og stil det til side. Smuldr smørret i 250 g mel. Tilsæt sukker, gærblandingen og ægget. Saml og ælt dejen med lidt ekstra mel til en glat dej. Lad dejen hvile lunt og tildækket i 30-40 minutter.

Pisk æggeblommerne lyse og luftige med sukkeret. Kom korn fra vaniljestangen og majsstivelsen i. Kog fløden op og pisk den i æggeblommerne. Hæld cremen i en gryde og rør i den indtil den tykner / koger. Tag gryden af varmen og afkøl let.

Rør ingredienserne sammen til en jævn creme.

Del dejen i to dele. Rul den ene del ud så den passer til en springform og læg den i. Tryk den 2 cm op ad kantens sider hele vejen rundt. Forbag bunden i ca. 10 min ved 200 grader. Læg lidt staniol rundt om kanten, så den ikke bliver for mørk.

Køl kagen af og fordel cremen over.

Rul den anden halvdel af dejen ud i et stykke på ca. 30x20 cm. Fordel fyldet over i et jævnt lag og rul dejen sammen på den lange led. Skær rullen ud i 9 ensartede stykker. Tryk hvert stykke ud i "snegle-facon" og læg dem på den kagen, så der er 8 snegle rundt om og en i midten. Pensl med letpisket æggehvide og drys med smuttede hakkede mandler.

Bag kagen i ca. 20-25 min ved 200 grader. Når kagen er let afkølet drysses den med lidt florsukker og serveres let lun, men ikke for varm.

9 kommentarer:

  1. Det lyder virkelig meget lækkert! En kage fra vores gamle madkultur, men i en mere spændende udgave, end jeg ellers har set!

    SvarSlet
  2. Namme nam. Den ser og lyder rigtig god. Jeg elsker de gode gamle kager fra mormors tid.

    SvarSlet
  3. Uuuhmmm! Den ser lækker ud!
    Men altså "nogen" kan godt lide de der dryppende sataner fra bageren - har jeg læst 0:-)

    SvarSlet
  4. Det der ligner da også en kage, som er skøn at sætte tænderne i - helt sikkert bedre end bagerens :-)

    SvarSlet
  5. Ох,че вкусно звучи-и-и ! Копирам си рецептата !

    SvarSlet
  6. @Madame: Ja, og der var så mange gode sager i og gammeldaws på den gode måde.

    @Vibse: Den var rigtig snasket på en god og ikke alt for vammel måde. Mums.

    @Godte: Ha ha, ja, det hører jeg også at der er.

    @SushiStegen: Jamen, så er smørkager fra bageren jo liiige noget for dig. Men jeg tror nu også at denne knap så smør-dryppende udgave ville falde i din smag.

    @Piske: Absolut bedre end bagerens. Men det er der faktisk en del der er :-)

    @Нели:Това беше наистина вкусно. Вие сте добре дошли да използват рецепта :-)

    SvarSlet
  7. Hej Camilla
    God opskrift, men kan det passe, at der kun skal ½ dl mælk i dejen? Jeg har prøvet at bage den, og den blev god, men jeg blev nødt til at tilsætte mere væske til dejen. Ellers tak for fine opskrifter. Mvh Nette

    SvarSlet
    Svar
    1. Beklager det sene svar. Det er rigtigt, at der skal bruges ½ dl mælk.

      Slet