onsdag den 24. august 2011

Himmelske kager hos Nikolaos Strangas (del 1)


Så lykkedes det endelig at komme ind hos Nikolaos Strangas Conditori & Cakeaway. Det lykkedes ikke sidst jeg var i København, men det var bestemt værd at vente på. SushiStegen (som allerede har blogget to indlæg om vores hyggelige tur) og jeg tog endnu engang ind til Åboulevarden i går eftermiddags, for at smage på de skønne lækkerier. Det var en ren rejse igennem himmelske kager.

Konditoriet er lille, hyggeligt og meget intimt med ganske få pladser og vi tog plads i vinduespartiet, hvor man sidder med udsigt ud i konditoriet og til alle lækkerierne. Bedre plads får man vel næppe :-)

Der var mange lækre kager at vælge imellem....


Og selvom vi kun var to personer valgte vi tre kager - alle smukt serveret på små skifferplader.

Hustruen Lotte tog imod bestillingerne og Nikolaos Strangas serverede selv de smukke kager. Han fortalte meget passioneret om kagerne, ingredienserne, konditoriet, udfordringerne og glæderne. På billedet står han sammen med sin medhjælper. Det er Nikolaos til venstre.



Nå tilbage til kagerne!

Nordic passion
Denne kage bestod af chokolade mousse og mousse af havtorn på en chokoladebund. Pyntet med småkage crumble, sisso urt og en chokoladeplade med stjerner. Kagen ser tung ud, men det var overraskende let og luftig. Den smagte fantastisk og havde en god kombination mellem chokoladen og den friske havtorn.


Pure casis
Denne kage bestod af en solbær-chokolade creme med en crunchy bund lavet på økologisk brun sukker.  Pyntet med en lille top af chokolade mousse og en præget chokoladeplade. Desuden er kagen sprayet for at give den "frost-looket". Smagen var meget intens - i starten af chokolade derefter af solbær. Den var iøvrigt meget smuk indeni.



Strangas passion
Denne kage bestod af en hvid chokolade passionsmousse, en mørk chokolade creme, sprøde chokoladeperler på en bund af mandel biscuite. Pyntet med små toppe af chokolade mousse, chokoladeperler og sisso urt. Ohh, hvilken fryd. Den smagte skønt af passionsfrugt og siden hen af chokolade. Derudover var det en skøn bund som gik godt til resten af kagen.

Efter vi havde spist os igennem de tre vidunderlige kager, gik vi rundt i forretningen og kiggede på de små lækkerier, der var til salg.

Nikolaos Strangas konditori var skønt besøg og kan varmt anbefales. Stedet emmer af kærlighed for gode råvarer og passion for kagekunsten.

Næste indlæg kommer til at handle om de øvrige lækkerier man kunne købe i forretningen og selvfølgelig også om de lækkerier jeg købte med hjem.

God aften!

22 kommentarer:

  1. Hvor lækkert, glæder mig til næste kapitel ;)

    SvarSlet
  2. Åhhhhhhhh...jeg er lige ved af besvime af misundelse;-)
    Glæder mig til næste indlæg
    Knus Irene

    SvarSlet
  3. Utroligt lækkert, min mund er ved at drukne :s Glæder mig også til fortsættelsen.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  4. For fanden da! Det der skal jo ikke spises - det er for smukt!
    Nå - havde jo nok ædt det alligevel 3:-)

    Skynd dig at komme med indlægget om indkøbene! :-D

    SvarSlet
  5. Nøøøj det var da værd at vente på. Næsten gang jeg kommer til hovedstaden, skal det sted vist lige tjekkes ud. Tak for nogle ualmindelig lækre billeder...MUMS :-)

    SvarSlet
  6. De ser også fantastiske ud! Jeg må indrømme, at vi ikke sad der særlig længe - syntes ikke rigtig at lokalerne indbød til det - men der var hyggelig betjening og gode kager .-)

    SvarSlet
  7. Uhmmm hvor ser de gode ud :-)

    SvarSlet
  8. WOW, de ser så overlækkert ud. Jeg smagte nogle af hans lækker kager til chokolade festivalen i år. Mums :)

    SvarSlet
  9. Savle, savle, savle.... Det ser så lækkert ud - små kunstværker. Det skal prøves, når jeg en gang bliver inviteret til hovedstanden!!!!?
    Synes det er rigtigt morsomt at du har skrevet "del 1" ;-)

    SvarSlet
  10. Wauw, det lyder som en vidunderlig oplevelse, Camilla - et sted, man absolut bør besøge! Tænk hvad synet betyder, og kagerne her er en fryd for øjet!
    Passionerede mennesker som dig og Nikolaos Stranga smitter med jeres glæde!

    SvarSlet
  11. Ååååh gud! De kager er jo to die for! Gad da godt lige at sætte tænderne i dem - totalt misundelig! ;o) Dem må jeg lige huske på, næste gang jeg driver til storbyen.

    SvarSlet
  12. @knhobby: Næste afsnit bliver om de produkter han sælger fra forretningen. Små lækkerier.

    @Irene: Det var også rigtig skønt at forkæle sig selv med lidt gode kager.

    @Lis: Uha, håber, at du fik slugt noget af mundvandet :-)

    @Godte: Ja, du havde nok gået ombord i kagerne alligevel :-) Skal nok skynde mig.....snart

    @Bettina Holst: Selv tak. Billederne kan næsten ikke undgå at blive lækre, når man tænker på motivet :-)

    @Piskeriset: Bestemt hyggelig betjening og indbydende kager. Men sådan to tøser kan jo blive hængende hvor som helst i lang tid :-)

    @Vibeke: Det var de også - meget!

    @Misbah: Ja, de er lækr eog man fornemmer de gode råvarer.

    @Kagemums: Ha ha Lone :-D Det er da også for dårligt at du ikke bliver inviteret :-)

    @Madame: Det var en vidunderlig oplevelse - specielt når man jo går meget op i kager :-D

    @Tine: Ja, det er da bestemt et besøg værd hvis man er i København.

    SvarSlet
  13. Uhhhhmmm, hvor ser det lækkert ud!
    Hvordan ligger priserne på kagerne?

    SvarSlet
  14. @Alberteks: Priserne på kagerne lå på 40-50 kr for et stykke. Det er på ingen måde billigt, men der anvendes dyre og rene råvarer. Det betaler jeg gerne lidt ekstra for. Men det er nok heller ikke lige der man ville købe en kage dagligt :-)

    SvarSlet
  15. Rigtig lækre billeder af de flotteste kager! Jeg skal vist snart på besøg igen :-)

    SvarSlet
  16. @Ditte Thuesen: Tak Ditte - det er et sted, der er værd at besøge igen :-)

    SvarSlet
  17. iih, hvor ser de skønne ud! Hvilken af de lækre kager er din favorit?

    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, det kan jeg dårligt huske. Men jeg mener, at det var nr.1 eller nr.3.

      Slet
  18. Hejsa :)

    Har du nogen idé om hvad det er han sprayer kagerne med, for at opnå "frost-looket"? :)

    Mvh
    Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Beklager mit sene svar.

      Nej, det var jeg faktisk ikke. Han er vældig flink, så måske kunne du skrive en mail til ham og spørge ham.

      Slet