søndag den 7. august 2011

Fantastisk nektarintærte

I lørdags havde vi gæster og til kaffen lavede jeg denne nektarintærte med mandler. Opskriften er fra Femina, men jeg lavede lidt om i den.

Nektarintærte med mandler
(8-10 personer)

Mørdej:
100 g koldt smør
50 g flormelis
150-175 g hvedemel
1 æg

Fyld:
150 g mandler
150 g blødt smør
3 æg
100 g hvedemel

Nektariner og sirup:
4 nektariner
1 dl hyldeblomstsaft
1 dl vand
100 g rørsukker
saften af en ½ limefrugt

Pynt:
50 g mandler

Start med at lave mørdejen. Skær smørret i små terninger og smuldr det godt med flormelis og mel. Saml dejen med ægget. Lad dejen hvile i køleskabet i ca. 30 minutter.

Rul dejen ud og fòr en smurt tærteform på 26 cm med dejen. Forbag bunden i ca. 15 minutter ved 175 grader.

Skær hver nektarin i 6 både. Kog hyldeblomstsaft, vand, rørsukker og limesaft op i en sauterpande til sukkeret er opløst. Kom nektarinbådene i og kog dem med i lagen i 8 minutter. Tag nektarinerne op og lad dem dryppe af og sæt dem til side. Kog lagen ind til den er tyk som sirup.

Skold, smut og blend mandlerne fint. Rør mandlerne sammen med smørret. Tilsæt æggene et ad gangen og rør godt imellem hvert æg. Kom melet i og rør godt. Dejen skal være let klistret.

Fordel dejen i den forbagte bund. Fordel nektarinbådene på dejen og tryk dem let ned i dejen. Skold, smut og hak mandlerne groft og drys dem over kagen.

Bag kagen midt i en 175 grader varm ovn i 25-30 minutter indtil kagen er fast og gylden.

Hæld nektarinsiruppen over kagen. Er siruppen i mellemtiden blevet kold og tyk, varm den da blot lidt op igen. Server kagen lun med en god vaniljeis til.



12 kommentarer:

  1. Nøj hvor ser det godt ud. Bliver da helt lækker sulten.

    SvarSlet
  2. Hejsa Himmelske kager,

    Så faldet jeg da næsten af stolen... uhmmm altså jeg elsker jo tærter, og ikke mindst nektariner, sååååååå tror nok lige, at du ramte spot on med denne tærte... uhmmm ser rigtig lækker ud..mums :D Har du forresten set et billede af min kage til min søns 1 års fødselsdag? Du kan se den under børnefødselsdag på min hjemmeside: bettelaus.com

    Knus Rikke

    SvarSlet
  3. Åååårh, hvor ser den indbydende ud! Jeg synes helt bestemt, jeg kan høre den sige "spis mig, spis mig!" - og hvem vil så ikke gerne hjælpe den? ;-)

    SvarSlet
  4. ups for en smækker distanceblænder. Lyder til den holder max også ved nærmere gennemsyn. Den skal på ønskelisten:-)

    SvarSlet
  5. Jeg nå gentage Piske .. Ååårhhhhhhh!! Ser vildt smækker ud. Jeg har nektariner liggnede på bordet.... :)

    SvarSlet
  6. Det ser helt vidunderligt ud! Jeg holder meget af frugttærter og denne her er da i en klasse for sig. Tusind tak for opskriften - den skal prøves af på mine næste gæster :-)

    SvarSlet
  7. @1001kager: Ja, man kan godt gå hen og blive lidt lækkersulten!

    @Bettelaus: Tak Rikke, det er jo lige noget for dig :-) Ja, det blev en virkelig fin kage!

    @Piske: Joo, jeg tror du har ret. Og den blev spist :-)

    @Tante sød...: Den vandt bestemt ved nærmere bekendtskab, men den var bedst lun.

    @Hannes verden: Så må du hellere skynde dig at omsætte dem til en tærte :-)

    @Madame: Velbekommen :-) Jeg holder også meget af frugttærter, for de har som regel en god fordeling af det syrlige og det søde.

    SvarSlet
  8. Halløjsa Camilla og tak fordi du har været så letsindig at melde dig som fast læser hos mig :-)

    ....og nej nej nej du kan da ik´ have en kageblog !...mig som elsker desserter og kager....puha kan allerede mærke de 4 ekstra kilo, der snart kommer på... Nåhm..glæder mig til at følge dig fremover alligevel :-)

    Kh Bettina

    SvarSlet
  9. Hej!
    Snublede lige over din blog - og er fluks blevet fast læser. Vil gerne følge med i hvad du laver af spændende ting :-)

    SvarSlet
  10. @Bettina: Jamen, jeg kunne ikke lade være! Din blog er herlig :-) Jeg har fået en del "skæld ud" over kalorie-indholdet på bloggen, men jeg har brede skuldre :-) Du er hjertelig velkommen til kalorie-bloggen :-D

    @Skt:Helena: Velkommen til! Jeg håber, at du bliver inspireret :-)

    SvarSlet
  11. Er jævnligt fordi din side, da det du laver er sindssygt flot og meget lækkert. I weekenden lavede jeg så denne tærte og hold da op den er god - uhm uhm uhm. Dejligt du lige kunne viderebringe den, for jeg læser aldrig Femina :-)

    SvarSlet
  12. @Jane: Tusind tak Jane! Skønt, at du har fået afprøvet tærten med succes.

    SvarSlet