onsdag den 21. november 2012

Kanelstænger

Disse stænger er meget dekorative på et morgen-kaffe-bord og de smager skønt. Opskriften giver to stænger. Ønsker du en mere snasket udgave kan du tilsætte marcipan. Mangler du inspiration til andre lækkerier til morgen-kaffe-bordet, så se nederst i indlægget.



Kanelstænger
2 stk

50 g gær
150 g smør
6 dl sødmælk
½ tsk salt
100 g sukker
2 tsk kardemomme
950 g mel

Fyld:
75 g blødt smør
100 g sukker
2 spsk kanel
(evt. 75 g marcipan pr stang)

Pynt:
Æggehvide
Perlesukker

Smuldr gæren i en skål. Smelt smørret og hæld mælken i. Varm det op til den er lillefingervarm. Hæld smør-mælke blandingen over gæren og opløs denne. Tilsæt salt, sukker og kardemomme og rør det i gærblandingen. Tilsæt melet lidt ad gangen. Ælt til en smidig dej og lad den hvile i 45 minutter.

Ælt det bløde smør med sukker og kanel.

Når dejen har hvilet slås den sammen og deles i to. Rul hver del til to retangulære dejplader. Smør fyldet på den miderste 1/3 del af dejpladen. Hvis du ønsker marcipan-udgaven, lægger du blot revet marcipan ovenpå kanelfyldet. Skær 9 lange strimler på hver side af fyldet og flet. Lad kanelstængerne efterhæve i 30 minutter.

Pensl kanelstængerne med æggehvide og pynt evt. med perlesukker.

Bag kanelstængerne ved 200 C i ca. 20-25 minutter.

Jeg lavede en med marcipan og en uden. De var gode. Nogle ville nok putte smør på den uden marcipan, men jeg synes, at den er fin som den er.

Inspiration til andre lækkerier til morgen-kaffe-bordet?
Blåbær-snegle
Marcipan-stænger
Mandel-snegle
Kanel-bullar
Boller med marcipan og rabarber
Fødselsdagsboller
Smørkage

14 kommentarer:

  1. Ej hvor er de flot flettet. Ser rigtig lækkert ud (:

    http://www.annaskage.com/

    SvarSlet
  2. De ser rigtig gode ud!

    Hvordan undgik du at fyldet flød ud mellem "fletningerne"?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg gjorde ikke noget bestemt for at undgå det. Jeg lagde marcipanen i midten.

      Slet
  3. Hvor er den smuk, og jeg er ret sikker på, at den smager mindst ligeså lækker som den tager sig ud :)

    SvarSlet
  4. Ser faktisk rigtige godt ud :)
    Sådan en kage giver dejlige minder fra da jeg var lille ;P

    SvarSlet
  5. Jeg eeeelsker kanelstang! Smukt eksemplar du har lavet :-)

    SvarSlet
  6. Det ser supert lækkert ud som altid. Tak for en fantastisk side, som jeg ofte deler med andre :-)

    SvarSlet