lørdag den 17. november 2012

Super lækker blommetærte!



Denne blommetærte smager bare helt fantastisk. Den opskrift MÅ jeg bare dele med jer. Inspirationen kommer fra en opskrift fra Femina.

Blommetærte
8-10 personer

Bund:
120 g rørsukker
Korn af 1 stang vanilje
175 g blødt smør
175 g hvedemel
1½ dl havregryn

Fyld:
100 g revet marcipan
3 æg
2½ dl creme fraiche 18%
75 g rørsukker

Blommer:
8-10 store røde blommer
20 g smør
2 spsk rørsukker
2 tsk kanel

Pynt:
50 g mandelflager

Tilbehør:
Vaniljeis eller græsk yoghurt med vaniljekorn og flormelis

Mas vaniljekornen ud i sukkeret og ælt det sammen med smør, hvedemel og havregryn. Tryk dejen ud i en smurt tærteform (28-30 cm) med løs bund.

Riv marcipanen og bland æg, creme fraiche og rørsukker i. Fordel blandingen på den ubagte bund.



Flæk blommerne og fjern stenene. Smelt smør, kanel og sukker på en stor pande og steg blommerne med skærefladen nedad i 2-3 minutter.

Fordel de stegte blommer på tærten med skærefladen opad og hæld resten af lagen fra panden henover blommerne. Pynt med mandelflager.

Bag tærten midt i ovnen ved 175 C i ca. 40 minutter.



Spis tærten let lun med vaniljeis eller græsk yoghurt til. Eller helt afkølet - der smager den også helt fantastisk!



Der er mange andre godter man kan lave af blommer. Her er et par forslag.
Små blommetærter med hvid chokolade
Blomme-nektarin marmelade
Blomme marmelade med ingefær

11 kommentarer:

  1. aaarhg manner. Jeg har fryseren fyldt op med blommer - og jeg tror da nok lige, at denne svend skal stå model til dem. Mums den ser lækker ud Camilla...

    SvarSlet
  2. Ohlala! Hvilken sort brugte du? Er det søde, milde blommer, du har brugt, eller er de mere intense i smagen?

    SvarSlet
  3. Jeg havde desværre ingen blommer i fryseren, så jeg købte disse. Det er de store runde lilla blommer, der er lidt syrlig-søde i smagen.

    SvarSlet
  4. Må indrømme at min kage slet ikke ser sådan ud. Overhovedet.
    Fyldet fylder meget meget mere, og selvom jeg bagte den ekstra 20 minutter var den stadig klæg agtig. Undrede mig også over at den eneste tørstof er marcipan. Det blev en meget flydende konsistens. Eneste ting jeg kunne tænke kan være forskel var at jeg har brugt 3 medium æg hvor opskriften måske går ud fra 3 store æg samt at man måske burde koge siruppen mere ned?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad du har gjort galt ved jeg desværre ikke. Formen jeg brugte er relativt stor (28-30 cm) og størrelsen på formen kan påvirke bagetiden og hvor meget det fylder. Måske er det det der gik galt? Jeg husker ikke om jeg kogte siruppen ind, men efter stegning af blommerne skal væsken have sirupsagtig konsistens inden det hældes over. Håber, at det vil lykkes dig næste gang.

      Slet
  5. Jeg har nu lavet denne tærte to gange, og den er helt fantastisk! Tusind tak for en dejlig opskrift :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bagte den her i onsdags og wauw en lækker oplevelse - tak for opskrift <3

      Slet