fredag den 12. april 2013

Havrekage med citroncreme


Jeg er vældig bagud på indlæggene. Jeg har så mange søde sager at blogge om, men har bare ikke tid til at få det gjort. Men nu må der lige komme lidt inden weekenden som I kan kaste jer over, hvis I bliver fristet. 

Jeg lavede disse havrekager med citroncreme til min mellemste søns fødselsdag. De smagte rigtig friskt.

Citroncreme
1 økologisk citron
300 g sukker
4 dl creme fraiche
2 spsk kartoffelmel
1 spsk ingefær
1 spsk vaniljesukker
4 æg

Bund
175 g havregryn
250 g mel
175 g farin
1½ tsk vaniljesukker
2 tsk bagepulver
300 g smeltet smør

Start med at lave citroncremen. Riv skallen af 1 citron og pres saften og hæld begge dele i en gryde. Tilsæt sukker, creme fraiche, kartoffelmel, ingefær og vaniljesukker. Bland ingredienserne godt sammen og kog blandingen op hvis du pisker. Lad det koge i ca 2-3 min. Tag gryden af komfuret og lad det køle af. 

Til bunden tager du havregryn, mel, farin, vaniljesukker og bagepulver. Tilsæt smeltet afkølet smør og bland dejen godt sammen. Læg bagepapir i en bradepande (25x35 cm) og tryk massen ud i bradepanden. Bag bunden midt i ovnen ved 175 C i ca. 10 min. 

Pisk æggene let sammen og bland dem i den afkølede citronblanding. Fordel citroncremen over den forbagte bund og bag kagen i yderligere 20 min til cremen er stivnet. Lad kagen afkøle inden du skærer den i firkanter og drysser med lidt flormelis. 



God weekend!

18 kommentarer:

  1. De ser godt nok lækre ud - uuuuh, citruslove! ♥
    Sidder lige og savler lidt... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er jo lige noget for dig! Der kommer mere citron-kage her på bloggen snart :-)

      Slet
  2. Uuh, de ser vel nok lækre og friske ud - citron i bagværk, er bare et hit!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, citron er bare et af mine ynglingskrydderier.

      Slet
  3. Jeg kan ikke forstå hvorfor min citron creme klumper helt vildt? Noget specielt man skal gøre ved kartoffelmelet? Vh. Rebecca

    SvarSlet
    Svar
    1. Det burde den ikke gøre. Rør evt kartoffelmelet op i creme fraichen inden du tilsætter det eller rør det som Kerti Moos foreslår ud i citronsaften. Så burde den ikke klumpe. Skulle det ske at den klumper, så kør den igennem en sigte.

      Slet
  4. Jeg blande kartoffelmel op i lidt Citron saft så der ikke var klumper. Det blev perfekt. Og dejlig kage Camilla ;) tak for den dejlig opskrift

    SvarSlet
  5. Super kage!
    Jeg har lige bagt den - den er nem at gå til.
    Mine kollegaer her på jobbet har også nydt af den og har sagt god for den.
    Tak for en fin opskrift.

    PS. - jeg havde ikke nok havregryn, så brugte kokosmel for resten. Det tror jeg ikke at den blev ringere af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekommen! Dejligt at både du og dine kollegaer kunne lide den. Jeg tror bestemt at man kan erstatte lidt havregryn med kokos, hvis man er til det.

      Slet
  6. Bare lige for at være sikker: Det er frisk ingefær, du har brugt, ikke?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg brugte stødt ingefær. Hvis du bruger frisk ingefær får du selvfølgelig en stærkere smag i citroncremen. Det ville ikke gøre mig noget, men nogle vil måske synes, at det er for meget.

      Slet
  7. Det ser virkelig lækkert ud - hvor fed creme fraiche burger du?

    SvarSlet

  8. To ciasto prezentuje się imponująco :-)

    SvarSlet
  9. Den ser vel nok lækker ud, - hvor mange stykker bliver der cirka af en portion?

    SvarSlet