lørdag den 23. april 2011

Kanelbullar (aka kanelboller)


Kagedåser kikser også kager engang imellem - og det gør jeg også!! Sidste gang Vibeke var på besøg skulle jeg forsøge mig med en kendt chokoladekage, som desværre gik fuldstændig i vasken. Og dér sad Vibeke - en kagedåse, så skuffet som et barn, der blev snydt for en julegave. Hendes sukkerniveau blev slet ikke vedligeholdt og jeg har måtte høre længe og meget om "den kage hun aldrig fik". Så i tirsdags, hvor Vibeke var på besøg til påske-hygge bagte jeg disse Kanelbullar (som de så smukt hedder på svensk) og satsede på (ja, nærmest bad til), at disse blev gode, så min troværdighed som kagedåse kunne opretholdes. Og de blev sgu knaldgode. Ja, sådan snaskelækre. Guskelov!

Kanelbollerne blev bagt i "Kanelbullar-forme" som jeg har fået fra en af mine trofaste læsere Kagemums. Jeg har blogget om gaven og formene her, hvor du også kan se hvor de kan købes. Hvis man ikke lige ligger inde med denne slags forme, kan man sagtens lave dem uden. Jeg synes nu dog, at det er meget dekorativt at lave dem i formene og så er de lidt nemmere og mindre fedtede at håndtere, når de er i formene.

Prøv dem, de er virkelig gode! Opskriften kommer her.

Kanelboller
18-20 stk

Dej:
150 g smør
5 dl mælk
50 g gær
½ tsk salt
1½ dl sukker
1 æg
1 1/3 l mel

Fyld:
150 g smør
1 dl sukker
½ dl kanel

Derudover:
Æg
Rørsukker

Smelt smørret og tilsæt mælken. Varm blandingen op til den er fingervarm. Smudlr gæren i en skål og hæld den fingervarme blandingen over og opløs gæren. Tilsæt saltet, ægget og sukkeret og gør det sammen. Tilsæt melet og rør til en smidig dej. Dejen er ret klæg. Drys med mel og sæt dejen til hævning under et rent klæde i ca. 40 minutter.

Mens dejen hæver laves fyldes. Rør blødt smør med sukkeret og kanelet.

Når dejen er hævet æltes den igennem på et melstrøget bord. Rul dejen ud i en stor firkant (ca. 25 x 35 cm). Fordel fyldet over hele dejen. Rul dejen sammen på den lange led og skær med en skarp kniv dejen op i ca. 18-20 stykker. Læg dejstykkerne i kanelbolle formene eller på et stykker bagepapir. Lad dem hæve under et rent klæde i yderligere 25 min.

Pensl kagerne med sammenpisket æg og drys med rørsukker. Bag kanelbollerne i ovnen ved 250 grader i ca. 10 -12 min.

Voila! Skønne saftige kanelboller. Spises gerne lune, men de er også meget skønne kolde.

14 kommentarer:

  1. Det er ret sejt, at der ligefrem er forme til det - snedigt udtænkt (og - sådan nogen vil jeg på jagt efter :-D).

    Men men... har du ikke (reserve-)kage i fryseren?

    SvarSlet
  2. Hej!

    Vil lige sige tak fordi du linker til min side :-)

    SvarSlet
  3. De ser i hvert fald SKØNNE ud! :-D

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  4. Kanelbullar är bara så himla gott :-)

    SvarSlet
  5. @Piske: Nope, ingen reserverkager i fryseren. Vi spiste dem alle (med lidt hjælp fra et par mandslinger) :-) Ja, formene er faktisk slet ikke så ringe.

    @Kagemums: Velbekommen. De manglede bare.

    @NYBH: De smagte også virkelig godt. Det er bestemt ikke sidste gang jeg har lavet dem.

    @Cupcakesfluffan: Ja, "himla gott" er en ret god beskrivelse :-)

    SvarSlet
  6. Hej Camilla
    Jeg bliver nødt til at komme med et indspark ;-)

    Kanelbullar bør altså se ud som billedet her http://roderier.blogspot.com/2011/04/dagen-starter-med-de-lkreste-nybagte.html

    :-) Inge

    SvarSlet
  7. @RODErier: Tusind tak for indsparket. Dine kanelboller ser flotte ud. Jeg har fulgt en svensk opskrift og i den stod der, at de skulle skæres ud og lægges i formene, så de kan dårligt komme til at se anderledes ud. Men uanset udseendet, så smagte de fantastisk.

    SvarSlet
  8. jeg er lidt i tvivl om mængden af mel? 1 1/3 L? Nu har jeg sjusset mig frem - så er det spændende at se hvordan de bliver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil også gerne vide hvor meget mel det er i gram.

      Slet
    2. Jeg har glemt hvor mange gram det er, men du tager bare et litermål og måler af.

      Slet
  9. De blev rigtige gode :-) hilsen Michele

    SvarSlet
  10. @Anonym (Michelle): Dejligt at høre Michelle. De er ret gode og får helt lyst til at bage nogen.

    SvarSlet
  11. De ser lækre ud! Jeg kan næsten dufte dem bare ved at se på billedet :-)
    Er det store papirs-forme der er brugt til dem?
    Glædelig kanelbullar dag og weekend :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Ja, det er store papirforme. De er beregnet til store snegle. Også god weekend til dig :-)

      Slet