tirsdag den 14. februar 2012

Kager og Sushi i skøn forening

I søndags var jeg i København sammen med SushiStegen til en dag fyldt med kager og sushi. Først var vi til kageshow i Politikkens Hus med Claus Meyer, hvor han sammen med sin konditor-ven Morten Borup kreerede dejlige kager. De gjorde det med en skøn humor krydret med en masse tips og tricks.


Hele showet startede i mørke med strømafbrydelse - og at Claus Meyer stod og læste i sin egen bog.......
Claus og Morten viste først hvordan man lavede en cremeux som er en blanding mellem en creme anglaise og en chokolademousse. Denne cremeux skulle bruges til en solbærtærte og til solbær passer en cremeux lavet på lys chokolade rigtig godt til. Man kan også lave cremeux af hvid chokolade, som passer godt til feks lidt syrlige bær og frugter som rabarber, ribs mv og mørk chokolade cremeux som er kraftig i smagen og skal bruges til noget mere neutralt feks pærer. Det er vigtigt at bruge en rigtig god chokolade (feks Valrhona).


Her fylder Claus en sprøjtepose med den lækre Cremeux....

Herefter fik vi en tallerken med tre lækre kager.

Den ene kage var solbærtærten med den lyse cremeux. Solbærrene er syltede med kørvel og smagte skønt. Det så ret rodet ud på tallerknen, men det var en utrolig lækker sammensætning. Og hvor jeg sad og frydede mig over, at jeg har fryseren fyldt med solbær. Jeg MÅ simpel hen prøve at lave denne skønne tærte.

Derudover var der en kaffe eclair, som er en rigtig klassiker. Jeg kan ikke lide kaffe, men kan sjovt nok rigtig godt lide kaffe i kager. Og kaffeéclairs er ingen undtagelse. Denne var sprød og smagte virkelig skønt. Claus og Morten fortalte, at de lavede vandbakkelserne ved at sætte dem ind i en meget varm ovn først og så slukke for ovnen og lade dem stå for så igen at tænde for ovnen.

Den sidste lille bitte grønne kage, så godt nok noget sølle og kedelig ud, men hvor den snød!! For den smagte så skønt af pistacie, mandel og smør. Den var fugtig og luftig på een gang. Også virkelig en fantastisk kage.

Herefter gik Morten i gang med at vise hvordan man nemt kunne rulle mørdej ud mellem to stykker bagepapir i stedet for at smide mørdejen i køleskab og derefter slås med den hårde dej.


Morten fortæller om mørdej - på en ret humoristisk måde faktisk....

Mørdejen blev brugt i en tærte med havtorn creme - en nordisk variant af den franske Tarte Au Citron. Dog var denne variant uden marengslåg.

Efter den fremvisning fik vi endnu en tallerken med tre kager.


Den ene var havtorn tærten som efter min mening manglede noget af den forventede syrlighed, der normalt er i havtorn. Den var faktisk for sød - selv for mig (wtf!).

Derudover var der en lille og absolut lækker luftig, saftig og vidunderlig Financier. Virkelig god - men indser, at jeg ikke har Financier forme......

Den sidste kage var et stort stykke Succès-kage, som mindede lidt om fragilité. Men det var ikke lige mig. Den var dels for varm og dels havde den en alt for gennemtrængende smørsmag. Jeg måtte levne det hele.... ja, well, på nær den bid jeg trods alt tog.

Efter to tallerkner kager afsluttede Claus og Morten med at vise, hvordan de lavede praliné.


De to herrer ser begge på at køkkenmaskinen kæmper med mandlerne....

Praliné er en lind masse af brændte mandler (eller nødder) og kan bruges som smagsgiver i is, cremer osv.


Mandlerne røres indtil det bliver en lind masse....
Det var et rigtig godt arrangement med to vildt engagerede herrer og hvor der var masser af grin, tips, tricks, gode spørgsmål fra publikum og gode svar fra de dygtige kage-magere.

Jeg fik deres bog "Meyer's kager" i julegave og der er helt sikkert flere ting, der skal afprøves og vises her på bloggen.

Med maverne fyldt med kage(r) gik vi tur i den sneklædte H. C. Ørsted park, men det var vel nok kun et par af kaloerierne der røg på den tur. Røde i kinderne tog vi ind på Sushitreat, hvor jeg fik indfriet min 40 års fødselsdagsgave fra SushiStegen. Jeg er vild med sushi, men har ikke så meget styr på navne og udtryk i den verden, men så er det jo godt at have kyndig assistance i SushiStegen ved hånden. Vi startede med edamame bønner med salt og citron og vi konsumerede dem alle mens vi snakkede og snakkede.



Derefter fik vi masser af gode stykker sushi, bla Laks med lime og peber, Yellow tale, Maki-ruller med tun, laks, kammusling og avokado. Jeg havde flere favoritter, men den absolut bedste var en med laks, knuste wasabi ærter og agurk. Oh, den var god. Til hele herligheden var selvfølgelig også wasabi og ingefær - I like! Tusind tak for en skøn fødselsdagsgave :-)

Og så var den søndag så også brugt. Det var en helt igennem skøn dag i et sneklædt København - mæt af oplevelser og nå ja, da også kager og mad :-)

8 kommentarer:

  1. Årh hvor har I smovset ♥
    Både Meyers kager og sushi... what's not to love? :-)

    SvarSlet
  2. Findes der noget bedre end sushi og chokolade på én og samme dag? I don´t think so!!!!! ;-)

    SvarSlet
  3. Ih, hvor er jeg altså bare misundelig! Som jeg skrev inde hos SushiStegen - så har jeg et svagt punkt for Claus Meyer og for kager... ja og sushi også for den sags skyld, så det lyder bare som en drømmedag :o)

    SvarSlet
  4. Ja, det er jo slet ikke fordi man bliver misundelig på den slags oplevelser! Jeg er fan af både kager og sushi. Hvordan i al verden bærer du dig ad med at høre om den slags kage-oplevelser?? Jeg hører altid om dem ...bagefter!!

    SvarSlet
  5. Sikke en skøn dag i har haft jer. Skønne billeder af kager og sushi :-)

    SvarSlet
  6. @Piske: Jep, der blev smovset igennem "big time" - virkelig kærlighed i madform!

    @Hjortebjerg: Nope! Det er en alletiders kombi. Fik måske egentlig bare for lidt chokolade :-)

    @Camilla: Det er jo så sjældent at jeg bruger tid på at ture rundt i Købenahvn, så det var bare en drømmedag (specielt set i lyset af, at jeg havde været vågen hele natten med yngstemanden, der kastede op konstant....)

    @Nanna: HA! Det er jeg faktisk ret dårlig til. Jeg ser også alle de gode arrangementer bagefter. Men her faldt jeg over det, da jeg sad mellem jul og nytår og kiggede med Meyers hjemmeside efter noget chokolade.

    @Vibse: Det var en skøn dag med gode kage/mad oplevelser og så nyder man det jo ekstra meget, når nu det er så sjældent at jeg er i København.

    SvarSlet
  7. Ej, det lyder bare som en fantastisk oplevelse. Gad vildt godt at ha' været en flue på væggen til arrangementet med Claus Meyer. Hvor fandt du det henne ?

    SvarSlet
  8. @Merca: Det var faktisk ret sjovt. Jeg fandt det på hans hjemmeside :-)

    SvarSlet