lørdag den 8. oktober 2011

Æble-marcipan tærte


Til min mands fødselsdag i sidste weekend lavede jeg også en æble-marcipan tærte. Vi har en masse nye æbletræer som i år har kvitteret med en masse æbler og de skulle selvfølgelig omsættes til en tærte. Jeg havde også noget marcipan liggende, så det var jo oplagt at lave den velkendte kombination af æbler og marcipan. Da jeg - som I ved - netop var hjemvendt fra Toronto i sidste uge, så blev det ikke til den helt store hjemme-bryggede opskrift, men jeg tog i stedet Amo's den bedste og tilføjede lidt vanilje til tærtedejen (samt et par andre små-ændringer). Tærten var rigtig fin - ikke så sød, men god og snasket.



Æble-marcipan tærte
(en tærteform på 24 cm)

Tærtedej:
180 g mel
100 g sukker
1 vaniljestang
125 g koldt smør
1 æg

Fyld:
50 g smør
100 g marcipan
65 g sukker
2 æg
1 spsk limesaft (citronsaft kan også bruges)
3 æbler

Pynt:
50 g grofthakkede mandler (jeg var desværre løbet tør for mandler, så det blev de stygge mandelsplitter i stedet, men i mangel af andet og bedre, så går det også an)

Bland mel, sukker og vaniljekorn sammen og tilsæt smørret i mindre stykker. Smuldr smørret i melblandingen. Tilsæt ægget og saml dejen hurtigt. Del dejen i to lige store dele. Tryk den ene del af dejen med i bunden af en smurt tærteform på ca. 24 cm. Stil formen koldt i ca. 30 min.

Riv marcipanen groft. Smelt smørret i en gryde og kom marcipan, sukker, æg og limesaft i. Lad blandingen simre under omrøring til massen er jævn.

Skræl æblerne og skær den i små firkanter. Læg æblerne på den kolde tærtebund og hæld marcipanmassen over.

Rul resten af dejen ud og skær den i strimler. Læg dej strimlerne på tværs af hinanden oven på tærten. Drys med hakkede mandler.

Bag tærten i ca. 45 min på den nederste rille i en 185 C varm ovn.

Server tærten lun med en creme af creme fraiche, florsukker og vaniljekorn. Kan også serveres med en god vaniljeis. Mums!

Jeg ved, at det ikke er meget, at I hører til mig, men det er svært at holde bloggen i konstant opdatering og læse alle jeres indlæg, når jeg rejser så meget som jeg gør nu. Er velhjemvendt fra vidunderlige sommervarme Barcelona og der kommer da også et lille indlæg derfra. Sådan et par rejser lige oveni hinanden er ret energi-krævende. Nu er der heldigvis hele 17 dage inden jeg skal rejse igen!

Weekenden kommer til at gå med at hygge mig med min lille familie og slappe af. Håber, at I får en dejlig weekend.

9 kommentarer:

  1. Uh, der ser syndigt og lækkert ud, Camilla - tak for opskriften, som skal prøves her! Jeg glæder mig til at læse lidt om dine oplevelser i Barcelona. Kh

    SvarSlet
  2. Mums, den ser vel nok lækker ud, Camilla! Heldig mand du har dig ;-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Den æble/marcipan tærte ser lækker ud. skal jeg prøve en dag/gang.
    Lavede dine bananmuffins med islands chokolade på og de blev super gode.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  4. Som altid ser det lækkert ud!!!

    Jeg synes du laver rigtig mange (gode) indlæg, jeg føler mig bestemt opdateret i alle de Himmelske Kager;) (ingen grund til dårlig samvittighed på den konto)

    Velkommen hjem fra sydens sol!!!

    SvarSlet
  5. @Madame: Tak Gitte, den var faktisk god og lækker.

    @NYBH: Ha ha joo ellers også er det mig, der er heldig med ham :-)

    @Lis: Dejligt at høre, Lis :-) Godt at opskrifterne bruges og bringer lykke.

    @Tante kage: Åhr tak, Tanja :-) Den dårlige samvittighed er nu forsvundet som dug for solen :-)

    SvarSlet
  6. Mums det ser bare super lækkert ud :)


    Hilsen

    Kurt
    http://iphonereparationer.dk/

    SvarSlet
  7. @iphone reparation: Tak den var også lækker.

    SvarSlet
  8. kan den genvarmes :)? vil lave den som dessert til nytår, men har ikk tid til at stå og lave den på dagen, og vil stadig gerne have den lun.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det tror jeg bestemt den kan. Jeg har ikke prøvet, men det ville godt turde satse på.

      Slet