søndag den 16. november 2008

En gammel kending....

Nogle opskrifter vender man tilbage til i årevis. Og denne opskrift på Orange-cointreau-chokolademousse er helt vidunderlig. Den smager skønt og kan bruges som dessert og så også i kager.

Opskriften er en lille, gammel, fedtet seddel, som er mere en 20 år gammel. Der er noget nostalgisk over den, så den "lever" endnu, selvom den efterhånden er noget brugt.

Opskriften er gået i arv gennem familien og den stammer fra - hold nu fast - min mors venindes eksmands nye kones datter!! Ja, det er langt ude, men den har alligevel fundet vejtil mine gemmer.

Opskriften kommer her.

Orange-cointreaux-chokolademousse:
(4 personer (8 personer) eller et lag i en lille kage (et pænt lag i en stor kage))

120 g (240 g) mørk chokolade
80 g (160 g) sukker
3 (6) æg
2 dl (4 dl) piskefløde
1/2 (1) appelsin
2 spsk (4 spsk) cointreaux
3 blade (6 blade) husblas

Smelt chokoladen og afkøl den lidt. Pisk æggeblommerne med sukker. Rør den afkølede chokolade i æggemassen og bland revet appelsinskal i. Tilsæt cointreaux. Udblød og smelt husblassen i appelsinsaften og rør dette i. Pisk fløden til skum og vend dette i. Pisk til sidst æggehviderne og vend dem i.

2 kommentarer:

  1. Jeg vil gerne bage en kage til mine forældres vielse. Det skal bare være en ganske almindelige rund fondantkage. Jeg tænker på at bruge din opskrift på nødde-makron-kage som bunde, og et lag af denne lækre contreaux-chokolade-mousse. Men jeg tænker at jeg måske gerne ville have et enkelt lag mere i kagen, noget der gør den lidt "frisk".

    Har du et forslag til, hvad denne "mousse/creme nr. 2" kunne være? Jeg har prøvet at kigge lidt rundt på din utroligt fine side her, men kan umiddelbart ikke lige se, at du har matchet denne form for mousse, med andre.

    Det kan være det bare er bedst, udelukkende bare at bruge denne mousse i kagen, med bund+top og overtræk?

    Mvh. Karina

    (P.S.: FANTASTISK blok!!!!!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din søde kommentar. Du kan evt kombinere med solbær mousse (opskrift er på hjemmesiden). De vil gå rigtig godt til hinanden).

      Slet