lørdag den 30. juli 2011

How-to-do: At modellere et jordbær

Som lovet: en vejledning i at modellere et jordbær. Det er ret nemt, så her kan alle være med.


Du skal bruge følgende udstyr:
  1. Rød fondant
  2. Grøn fondant
  3. flower leaf modelling tool til at stikke huller i jordbærret. En tandstik kan alternativt bruges.
  4. En calyx cutter til "blomsten" øverst på jordbærret
  5. En non-stick rullepind
  6. Tyloselim
  7. En pensel
  8. En duster

Trin 1:
Rul en kugle i rød fondant. Jeg brugte ca. 6 gram til hver af mine jordbær. Form derefter en kegle med dine håndflader. Tryk keglen let i begge ender, så den får jordbærfacon. Stik huller i jordbærret med flower leaf modelling tool sådan at hullet er bredere foroven end forneden. Stik evt. en gul sukkerkugle ind i alle hullerne (hvis du har uanede mængder tid - det havde jeg ikke :-). Lad jordbærret tørre lidt.


Trin 2:
Rul den grønne fondant tyndt ud.



Trin 3:
Stik en calyx ud som "blomst" på toppen af jordbærret.



Trin 4:
Sæt "blomsten" fast med lidt tyloselim. Vip og buk bladene en anelse, så der skabes liv.



Her er den mængde jordbær jeg havde brug for. De må gerne se lidt forskellige ud, for netop at skabe liv.



Brug dem som pynt på fesk cupcakes eller en kage. Her har jeg pyntet  Rabarber cupcakes med hvid chokolde med lyserød Marengs Frosting.

4 kommentarer:

  1. Hvor fint og enkelt. God detalje med de små sukkerkugler :-)

    SvarSlet
  2. Ihh du er så dygtig til det.
    Uhm hvor lækkert, lige til at spise, selv om jeg har fået morgenmad.

    Kh. LIs

    SvarSlet
  3. @Piske: Ja, det er faktisk ikke så svært. Kuglerne var en glimrende idé - lige indtil jeg så hvor lang tid det tog at gøre det ved dem alle :-)

    @Lis: Takker Lis. Ja, man kan godt blive helt lækkersulten om morgenen.

    @cs: Tusind tak :-)

    SvarSlet