lørdag den 21. juli 2012

Rabarbertærte med marcipan og kokos

Sidste søndag holdt vi fødselsdag for den del af familien, der ikke var ude at rejse. Han blev fejret med boller, kager og flag. Han var så glad.

Jeg lavede blandt andet en rigtig skøn rabarbertærte med marcipan og kokos - en opskrift jeg så i et blad og lavede et par enkelte ændringer til. Den var virkelig god. Gav min svigerinde resten af kagen med hjem, så jeg ikke blev fristet af den!

Rabarbersæsonen er ved at være slut, men der findes stadig rabarber i de gårdbutikker jeg er omgivet af - og msåke findes der også stadig nogle i jeres haver. Skynd jer at bruge de sidste på denne tærte. Der kommer endnu en opskrift på gode sager med rabarber snarest.



Rabarbertærte med marcipan og kokos
(8 personer)

100 g sukker
2 æg (stuetemperatur)
100 g smeltet smør
100 g mel
50 g kokosmel
1 tsk bagepulver
Kornene af 1 vaniljestang
100 g marcipan
225 g rensede rabarber i skiver
2 spsk rørsukker

Pisk æg, sukker og vaniljekorn til det er lyst og luftigt. Smelt smørret og lad det køle lidt af. Rør smørret i lidt ad gangen. Bland hvedemel, kokosmel og bagepulver sammen og vend det i dejen. Riv marcipanen og vend det i sammen med halvdelen af de rensede rabarberskiver.



Fordel dejen i en smurt form. Jeg brugte en form på 10x30 cm, men du kan også bruge en rund på ca. 20 cm. Læg resten af rabarberskiverne over dejen og tryk dem let ned. Drys til sidst med rørsukker. Bag kagen midt i ovnen ved 170 C i ca. 35 min.


Tærten inden bagning

Servér kagen lun med feks vaniljeis is til eller creme fraïche rørt op med vaniljekorn, flormelis og revet citron- eller limeskal.


Mmmh, den var god...

Her er andet inspiration til opskrifter med RABARBER.

Og her er min søn så. 4 år gammel med maregns på hagen (fra en anden kage :-), stående på en stol i køkkenet, mens vi synger fødselsdagssang for ham.


God lørdag til jer alle :-)

4 kommentarer:

  1. Det ser bare så godt ud! :-)

    SvarSlet
  2. Tillykke med sønnike. Lyder som en opskrift der meget snart skal testes.

    SvarSlet
  3. @Johanne: Tak Johanne, den var altså også rigtig god.

    @Eva: Tak Eva! Ja, den skal da bare prøves af inden rabarber-sæsonen slutter.

    SvarSlet
  4. Hej Camilla. Kan kagen evt bages dagen før og så lunes inden servering på andendagen?Eller er den bedre kold på andendagen?
    Mvh Anne Marie

    SvarSlet