søndag den 1. juli 2012

Jordbærtærte med pistaciemazarin



Weeee, så fik jeg bagt den første kage i min nye ovn. Jeg havde på ingen måde overskud til at finde på noget selv, så jeg fik lidt hjælp af Meyer. Det blev til denne smukke jordbærtærte med pistaciemazarin. Den glimrer ved ikke at være for sød. Mørdejsbunden var utrolig god. Ikke for sød, sprød og skærefast uden at smuldre.

Jordbærtærte med pistaciemazarin
(10 personer)

Bund:
OBS: Opskriften er til 2 bunden. Smid halvdelen af dejen i fryseren til en anden tærte en anden gang.

240 g blødt smør
160 g flormelis
60 g mandelmel
2 æg
Korn af ½ vaniljestang
470 g hvedemel
1 tsk fint salt

Kom smør, flormelis, mandelmel, æg, vaniljekorn og 120 g af hvedemelet i en røreskål og rør det godt sammen. Tilsæt de resterende 350 g hvedemel og salt. Saml dejen hurtigt. Del portionen i to lige store dele og smid den ene i fryseren. Den holder sig fint i en måned. Rul den anden del af dejen ud mellem to stykker bagepapir. Læg den på et skærebræt feks og læg den i køleskabet i 1 time.

Pistaciemasse:
250 g lyst rørsukker
240 g blødt smør
Korn af ½ vaniljestang
165 g mandelmel
75 g usaltede pistacienødder
3 æg
Lidt salt
10 g hvedemel

Pynt:
2 bakker jordbær
½ glas ribsgelé
grofthakkede usaltede pistacienødder

Temperér den køleskabskolde tærtedej, mens du laver fyldet.

Bland sukker, smør og vaniljekorn sammen i en røreskål med piskerid. Tilsæt mandelmel. Mal pistacienødderne fint i en blender og bland også dem i smørblandingen. Tilsæt æggene 1 ad gangen og pisk 1 minut mellem hvert æg. Tilsæt salt og sigt hvedemelet i.

Beklæd en tærteform med løs bund (Jeg brugte en tærteform på 26 cm og den var lidt for lille. Jeg vil tro, at man skal op i mindst 28 cm). Hæld fyldet i formen og bag tærten ved 190 C (varmluft) i ca. 40-45 minutter. Tærten er færdig, når dejen er hævet og mørdejskanten er brun. Lad tærten køle af på en bagerist.

Pynt kagen med rengjorte, halverede søde danske jordbær. Kom ribsgeléen i en lille gryde og smelt den. Pensl alle jordbærrene med den flydende gelé. Hak lidt ekstra pistacienødder groft og drys dem ud over tærten.


Læg jordbærrene top mod bund, så det ser rigtig flot ud.


Tærtens 1. stykke er skåret. Her er der kig til det grønne indre. Desuden ses min nye kage-spade som jeg har købt på loppemarked i dag.



Close up af et stykke tærte....


Jeg lavede som sagt tærten i en lidt for lille tærteform, så jeg brugte det overskydende dej og fyld til tre små tærter. De er da ikke til at stå for.

Har du mere lyst til en mere klassisk jordbærtærte med creme, så se opskriften Klassisk jordbærtærte. Eller måske savner du en lagkageopskrift med jordbær? Så prøv Jordbær-hyldeblomst lagekage. Den er også god.

Og som I nok har gættet så er køkkenet taget i brug. Wuhuu! Det er sååå skønt og sååå godt! Der er dog lidt hist og her der mangler - feks virker den nyindkøbte emhætte ikke.... Men ellers er vi faktisk så godt som færdige. Jeg vil dog gerne vente med at tage billeder til køkkenet er helt færdigt. Så I må vente lidt endnu :-) Billederne af jordbærtærten er dog taget på mit nye store stålkøkkenbord som baggrund.

Rigtig god søndag aften.

14 kommentarer:

  1. Flot kage, og "tillykke" med det nye køkken - det må være skønt at indvi sådan et :)

    SvarSlet
  2. Mums - den ser god ud. Glæder mig til flere flotte kage fra din nye ovn

    SvarSlet
  3. ENIG! De små er slet-slet ikke til at stå for. Jeg er solgt! :)

    SvarSlet
  4. Den/de kager ser bare helt forrygende ud!
    Lige hvad jeg godt kunne spise her på min 3. sygedag.. Mit mundvand løber!

    KH

    SvarSlet
  5. Orv den ser god ud! Jeg har også hørt meget godt om Meyers mørdejsbund, så den skal helt sikkert afprøves en dag. :)

    SvarSlet
  6. Hejsa

    Jaaaaaa endelig.... stort tillykke med det nye køkken.
    Og lækkert med en jordbærtærte :-)

    KH Gitte :-)

    SvarSlet
  7. Sikke en lækker kage. Du har ret de små er ikke til at stå for. Uhm.
    Tillykke med det nye køkken. Det må være fantastisk. Jeg håber det er blevet som du har drømt om.

    Kh. Lotte

    SvarSlet
  8. Jeg har selv et par af Meyers opskriftsbøger og har kigget lidt på netop denne her kage. Nu får jeg endnu mere lyst til at prøve at lave den - det er kun pistacienødderne, som stadig afskrækker mig lidt :-)

    SvarSlet
  9. Pistaciemazarin, det lyder vidunderligt. Den skal absolut prøves!

    Karina

    SvarSlet
  10. @Grydelappen: Tak :-) Ja, det var fantastisk at indvie det. jeg har ventet på det i så mange år, så det er virkelig fantastisk.

    @Annes Hjemmehygge: Tak, jeg håber, at der kommer mange flere.

    @Maja: Ha ha, tak, jeg synes, at de blev ret søde.

    @Julie Søndergaard: Ej, hvor træls at være syg. Gid jeg kunne sende en kage til dig via cyberspace :-)

    @loquaciouslily: Det var en rigtig god mørdej, så den kan du roligt afprøve. Den smuldrede ikke og holdt faconen godt.

    @Anonym (Gitte): Tusind tak. Ja, endelig!

    @Lotte: Du kan tro, at det er blevet lige som jeg gerne vil have det. Det er såå skønt :-)

    @Mademoiselle Belle Soie: Jeg synes, at den var god - især til folk der ikke er til det alt for søde. Pistacienødderne er ikke farlige, så lad dig endelig ikke afskrække :-)

    @Anonym (Karina): Ja, jeg kan ihvert fald godt anbefale den.

    SvarSlet
  11. Karina H. Berthelsen6. august 2012 kl. 19.16

    Hej Camilla.

    Kan man godt pensle bunden med chokolade og så lave en creme og pynte med jordbær og pistacienødder ??

    Mvh Karina H. Berthelsen

    SvarSlet
  12. @Karina H Bertelsen: Ja, det kan du sagtens. Der er link i indlægget til en anden kage med jordbær og creme.

    SvarSlet
  13. Tak for den gode opskrift - har selv lige bagt den og mums den er lækker :)

    Her kan du se mit resultat: http://krea-kaos.blogspot.dk/2012/08/jordbrtrte-med-pistaciemazarin.html (jeg har selvfølgelig linket tilbage til dig)

    Selv tilføjede jeg lidt chokolade og det var også super ;)

    SvarSlet
  14. @krea-kaos: Velbekommen. Dejligt at du kunne bruge den :-)

    SvarSlet