søndag den 8. juli 2012

Bryllupskage med jordbær



I går var vi til havebryllup og vores gave til brylluppet var - efter aftale med brudeparret - en bryllupskage. Bryllupsreceptionen var et stort kagebord med alverdens kager! Ja, se det var et bryllup lige i min ånd :-)

Bruden ville gerne have en firkantet kage, der var sommerligt pyntet. Jeg valgte derfor et enkelt jordbærtema, for jordbær efter min mening meget sommerligt. Jeg lavede både røde og lyserøde jordbær. En af mine sønner spurgte hvorfor jeg dog havde lavet umodne jordbær.... Jeg tænkte nu egentlig bare at farverne passede godt sammen :-)




Derudover kunne jeg heller ikke dy mig for at lave et par skilldpadder, fordi brudgommen har forskellige skildpadder. En How-to-do på hvordan man laver skildpadderne er på vej.



Desværre har luftfugtigheden skyhøj og kagen svedte og svedte. Når der er så varmt og fugtigt på samme tid er der ingenting at gøre. Selvom jeg smed den på køl konstant, så svedte den alligevel.



Jeg var også spændt på om mine lagkagebunde ville blive lige som de plejer, når nu jeg har fået ny ovn. Det gik fuldstændig fint og bundene blev rigtig gode og luftige.



Til slut et close up billede af jordbærrene - både de modne og de umodne :-) Vil du selv lave jordbærrene, så klik ind på min how-to-do på jordbær.

Kage fakta:

Kage og fyld: Kagen indeholder 3 lyse lagkagebunde. Kagerne er fyldt med Jordbær-mascapone creme og Hvid chokolade ganache med lime. Bundene er stænket med væsken fra jordbær-marineringen.
Forme: Kagen er bagt i 1 kvardratisk form á 9 " / 23 cm og 1 på 13" / 33 cm 
Opsmøring: Kagen er smurt op med 7:7 ganache (resterne er lagt i fryseren til feks romkugler - mmmh).
Pynt: Jordbær - se How-to-do. Skildpadder (How-to-do er på vej). Blade er lavet med rosenbladsudstikker. Hvide blomster er lavet med en lille 5-blads udstikker. Midten er drysset med Mimosa. Kanten er lavet af Royal Icing.

23 kommentarer:

  1. Åh skønt du for alvor er tilbage med dine smukke smukke kager. Det har vi savnet:-) Og kagen er supersmuk og meget sommerlig, som bruden havde ønsket.
    Og så FEDT med dine kagefakta - det er meget brugbart og imødekommer nok en masse spg fra os andre. Tak Camilla

    SvarSlet
  2. flot kage :)
    og tillykke med ovnen

    SvarSlet
  3. Hold op hvor er den flot og sommerlig. Jeg håber jeg en dag bliver bare halvt så god som dig:)

    SvarSlet
  4. Hvor er den bare superflot!!
    Skønt at du er tilbage har savnet dig.
    Knus

    SvarSlet
  5. Hvor mange er kagen til?

    SvarSlet
  6. Den er meget smuk - og jeg er helt pjattet med skildpadderne! :-)

    SvarSlet
  7. Sikke dog en smuk kage :) Og den smager garanteret himmelsk. Tusind tak fordi du deler din viden og kunnen med os.

    SvarSlet
  8. Hvor er den flot! Og hvor er jeg glad for at jeg har fundet din blog. Jeg skal nemlig giftes til august og skal selv bage den sammen med min mor. Du har lavet nogle RIGTIG gode forklaringer på hvordan man skal/kan gøre :o)

    SvarSlet
  9. Der var givetvis ikke et øje tørt! Super fint design!!!

    Jeg har erfaret, at kagerne "sveder" mindre, hvis man holder sig fra at bruge ren fondant. I stedet bruger jeg marcipan blandet med fondant (max 40 % fondant). Så er massen fortsat til at have med at gøre, har en nogenlunde ren og ensartet overflade, og så gør det jo ikke noget, at den smager bedre ;-)

    Fik i forrige weekend i 25 grader transporteret en overpyntet kage til fest uden at den svedte det mindste, så det virker :-)

    Fedt at dit kageværksted igen er åbent - det er så fedt og inspirerende, at se hvad du finder på!

    /Signe

    SvarSlet
  10. Dejligt at der er gang i dine kager igen!
    Det er en super flot og sommerlig bryllkupskage :-)

    SvarSlet
  11. Sikke en smuk bryllupskage du har lavet med mange fine detaljer - jeg er vild med skildpadderne :-)
    Klem og tak for din søde kommentar hos mig!

    SvarSlet
  12. Hej Camilla.

    Først stort tillykke med dit nye køkken og fantastisk at dit kageværksted er igang igen ;) Du har virkelig været savnet.

    Et spørgsmål til din jordbær-bryllupskage. Formen du har bagt kagen i.. er det en Fat Daddio ? og hvilken str ? Har du købt et sæt eller enkeltvise størrelser ?
    Jeg er ny i det med kager og er igang med at købe div redskaber selv.. og er lidt i tvivl om hvilke str forme og hvor mange man bør have. ;)

    Tusinde tak for de gode råd og hold nu op en fantastisk hjemmeside. Med de "bedsteste" how-to-do's... ;)

    K. Karina Helbech Berthelsen

    SvarSlet
  13. Er du gal, hvor er det en flot bryllupskage! Og fedt at du fortæller, hvordan man gør - det giver mod og lyst på selv at prøve en stor flot kage :-)

    SvarSlet
  14. Hej :)

    Den er bare rigtig flot! Og er helt vild med din side - du har nogle fantastiske opskrifter og jeg har fundet rigtig meget inspiration fra dine kager :)

    Jeg er især stor fan af at smøre kager op med 1:1 chokoganache, men jeg synes det kan blive et problem hvis man laver kage med en lys "basis"fondant, så hvad har du fx gjort med denne kage? Kan man lave ganachen med hvid chokolade?

    SvarSlet
  15. Fantastisk smuk kage! :)

    //Anne
    lesquatresaisonsblog.blogspot.dk/

    SvarSlet
  16. Fantastisk smuk kage! :)

    //Anne
    lesquatresaisonsblog.blogspot.dk/

    SvarSlet
  17. @Tante sød...": Tusind tak - hvor sødt af dig. Dejligt, at have været savnet. Skønt at vide, at du kan lide "kage-fakta". Det tænkte jeg var en hjælp til andre for a tkunne kreere samme type kage.

    @Susanne Madsen: Tak for det :-)

    @Tante Grøn: Tusind tak :-)

    @Kirstine: Tak :-) Hyggeligt at vide, at jeg har været savnet.

    @Astrid: Kagen her er til 62 personer.

    @Piskeriset: Tusind tak, søde. Jeg lavede egentlig bare skildpadderne for sjov, men måtte bare sætte dem på.

    @Dorte: Tak Dorte. Og velbekommen :-)

    @Jane Poulsen: Tak for det Jane. Dejligt, at du har fundet vejen hertil og kan bruge vejledningerne.

    @Signes pretty...": Tak Signe. Og tak for dit gode råd. Det må jeg prøve en dag. Der er ingen tvivl om at det må smage bedre.

    @Edith: Tak Edith. Der var lige en død periode, men nu er der gang i kagekøkkenet igen.

    @Madame: Tusind tak :-) Og velbekommen - din blog indbyder jo til hyggelige historier.

    @Helbech: Tak Karina - jeg er også så glad for at køkkenet nu er flot og færdigt. Ja, kagerne er bagt i forme fra Fat Daddios. Størrelserne står i indlægget under kagefakta. Jeg har meget glæde af mine mange forskellige størelser. Jeg har et sæt runde, et sæt kvardratiske og et sæt hjerteformede. Det er klart de runde og de kvardratiske jeg bruger mest, så det kan jeg bestemt godt anbefale at investere i. Den meget store størrelse skal du ikke købe, for den kan ikke være i de fleste normale ovne og køleskabe! :-)

    @Mademoiselle Belle Soie: Tak - dejligt at høre :-)

    @Annikaej@gmail.com: Tusind tak Annika, det er skønt at vide at du finder så meget god inspiration. Jeg er også selv vild med 1:1 ganachen. Det er så nemt og smager godt. Til denne kage brugte jeg også mørk chokolade og man kan ikke se det under den hvide fondant (med mindre man laver det vildt tyndt). Til gengæld skal man selvfølgelig lige passe på, at man ikke får fedtet noget mørk chokolade op på den hvide fondant.

    @Les Quatre Saisons: Tak tak :-))

    SvarSlet
  18. @marsipaanipossu: Thank you so much :-)

    SvarSlet
  19. Hold nu op hvor er den flot :D Jeg håber bruden blev glad for den.
    mvh
    Lise / cakeateer

    SvarSlet
  20. @Lise: Tusind tak, Lise. Jo, både brug og gom var meget begejstrede for kagen - både indhold og "indpakning" :-)

    SvarSlet
  21. Hvor er den bare flot :) Jeg står selv og skal lave bryllupskage og parret ønsker en kage med jordbær og hvidchokolade, så denne kage passer perfekt : )

    Hvor meget Jordbær-mascapone creme bruget du? Jeg laver en kage på størrelse med den nedereste af din kage, og kan ikke regne mig frem til hvor stor en portion jeg skal lave?

    SvarSlet
  22. @Anonym: Tak skal du have :-) Jeg brugte to gange opskriften til begge kager i et lag. Jeg tror derfor, at 1 gange opskriften er for lidt til den nederste kage. Måske skulle du prøve med 1½ gange opskriften.

    SvarSlet