søndag den 2. januar 2011

Traditionel brownie i nytårsdesserten

Rigtig godt nytår allesammen. Jeg håber, at I har nydt årets sidste aften i festligt lag med gode venner og er kommet godt ind i det nye år.

Jeg stod for desserten til vores nytårsaften, som var hos nogle gode venner i Roskilde. Jeg ledte og ledte i gemmerne efter inspiration og besluttede til sidst, at der i desserten skulle indgå en lækker brownie og noget is. Opskriften på isen og desserten kommer til sidst i dette blog indslag. 

Der findes utrolig mange opskrifter på brownies - og jeg synes jeg har smagt nogle slemme nogen gennem tiden. Jeg ville derfor prøve en traditionel brownies opskrift uden alle (u)mulige tilsætninger og variationer og derfor søgte jeg inspiration fra "The Humming bird cookbook". Jeg ændrede alligevel lidt i opskriften og i måden at bage den på.

Når nu jeg alligevel var i gang med at eksperimentere med brownie opskriften, så bagte jeg brownien på to forskellige måder - eller også var det fordi at jeg ikke vidste om det kunne lade sig gøre på den ene måde, så jeg helfarderede mig!

Iflg opskriften skulle brownien bages i en 33 x 23 cm form, men jeg anvendte en 23 x 23 cm for at få en lidt højere brownie. Derudover eksperimenterede jeg med at bage en portion brownies i en metal muffinsform og det gik perfekt, så hvis man ønsker andet end en firkantet brownie, så kan metal muffinsforme altså fint bruges. Begge metoder gav en perfekt, sej og lækker brownie efter min smag.

Brownie bagt i metal muffinsform.

Opskriften på den lækre brownie kommer her.

Traditionelle brownies
Ca. 12 stk

200 g mørk chokolade
175 g smør
325 g rørsukker
130 g mel
3 æg

Smelt chokolade og smør over vandbad. Fjern skålen fra varmen og tilsæt rørsukkeret og pisk godt indtil det er godt sammenblandet. Tilsæt melet og pisk igen til det er godt sammenblandet. Tilsæt til slut et æg ad gangen og pisk godt indtil dejen er tyk og glat.

Bag brownien enten i en form på 33 x 23 cm for en meget lav brownie eller en 23 x 23 cm for en lidt højere brownie. Højden bliver da ca. 1½ cm - se øverste billede. Formen fores med bagepapir både sider og bund. Alternativt kan brownien bages i en metal muffinsform eller andre portionsforme. Der bliver 12 stks. Formen smøres meget godt med smør og der lægges et stykke tilpasset bagepapir i bunden af formene.

Brownien bages i en forvarmet ovn på 170 grader i 30-40  min for alm form og ca. 30-35 min for muffins forme. Pas på, at den ikke får for meget, så hold øje med den og lad være med at stole på tiden. Brownien er færdigbagt, når den føles fast på overfladen og overfladen er let flaget i strukturen.

Ønsker du nødder eller mandler i din brownie kan de sagtens tilsættes efter smag og behag.

Som nytårsdessert lavede jeg en brownie med vaniljeis, blåbær og baileys sauce og jeg må sige, at det smagte rigtig godt. Jeg var desværre noget tid om at tage billedet af desserten, så den nåede at smelte lige vel meget nok.


Jeg har selv kreeret opskriften på vaniljeis, som jeg syntes (når nu jeg skal klappe mig selv på skulderen - der er ingen andre i nærheden til at gøre det) blev helt perfekt. Opskriften kommer her:


Vaniljeis

6 past. æggeblommer
½ l piskefløde
6 spsk flormelis (ca. 75 g)
Korn af 2 almindelige vaniljestænger (eller fra 1 polynesisk)

Pisk æggeblommerne godt med flormelis og vaniljekorn til æggemassen er lys og sej. Pisk fløden til skum (ikke for stift) og vend det i æggecremen. Hæld is-cremen i en egnet beholder og sæt den i fryseren. Rør i den ca. hver 20. min i et par timer (dermed undgår du at den krystallisere).

Idé og opskrift til baileys sauce har jeg fra Femina. Og den smagte helt skønt. Den nærmest karamelliserede.

Baileys sauce

1,5 dl Baileys
100 g hvid chokolade

Hæld Baileys i en lille gryde og bring det til kogepunktet. Tag gryden af varmen og tilsæt finthakket hvid chokolade og rør til chokoladen er smeltet.

Brownies med vaniljeis, blåbær og baileys sauce

Varm brownien kort i ovnen og sæt den på en dessert tallerken. Læg et "æg" vaniljeis på toppen af kagen og drys med blåbær. Hæld den lune baileys sauce over og server straks.

Til børnene havde jeg øbt chokolade sovs og sjovt krymmel og det var en succes for dem.

Rigtig godt nytår!

10 kommentarer:

  1. For dælen hvor ser det syndigt og lækkert ud. Det blev jo helt igennem en rigtig lækker dessert :-)
    Knus

    SvarSlet
  2. Manner hvor har I smovset! Jeg må hellere gå ud og bide i en klementin nu, inden jeg bliver alt for lækkersulten ;-)

    SvarSlet
  3. @Vibse: Ja, den blev ret lækker. Lyder tung, men det var faktisk ikke så slemt som frygtet.
    @Piske: Jep, vi smovsede - og det var bestemt ikke i clementiner :-)

    SvarSlet
  4. He he... Man skal vel også bare lade være med at spise mere end højst nødvendigt ;-)

    SvarSlet
  5. Note til mig selv: Lad vær med at tjekke denne blog fra morgenstunden... :P

    Åhh det ser så lækkert ud altså. Opskriften på baileys saucen minder lidt om opskriften på noget fyld i mine baileys toppe, så jeg kan ligefrem smage den gode smag :D

    SvarSlet
  6. @Carina: Ha ha, god note! Baileystoppe får da også mundvandet til at stige hos mig. Mmmhhhh. Baileys saucen var faktisk ret god.

    SvarSlet
  7. Christian Albrechtsen24. marts 2013 kl. 15.04

    Tak for en dejlig opskrift :-)

    Prøv også lige den her, hvis du er vild med chokolade. Jeg bagte den i dag og spiste den med et stykke vanilje is.

    Så bliver chokolade brownies ikke bedre:
    Chokolade brownie

    SvarSlet
  8. Hej Camilla,

    Jeg har tænkt mig at lave en dobbelt portion - hvor lang tid vil du tro kagen skal have i ovnen?
    Og tænker, at jeg vil lave den i form der hedder 40x30 - tror du det er fint?

    Mvh Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært at spå om, da der er stor forskel på ovne og det afhænger af formen og hvad den er lavet af mv. Det bedste du kan gøre er at holde øje og bruge en strikkepind / nål eller lignende til at tjekke om den er gennembagt.

      Slet