søndag den 30. januar 2011

Det sure og det søde - Lemon Vanilla Cupcakes

Forleden bragte Louise fra Cakejournal en opskrift på nogle vidunderlige Lemon Vanilla Cupcakes med White Meringue Frosting. Og da vi skulle have familie på besøg til min ældste søns 10 års fødselsdag i går, så var det et perfekt tidspunkt at prøve dem af på. Cakejournal er en pragtfuld side, så hvis du ikke kender den, så er den absolut et besøg værd.

Jeg lavede 12 cupcakes i grå forme med sorte dødningehoveder (det var trods alt sønnikes fødselsdag) uden fyld. Desværre ses formene ikke så godt på billedet.




Derudover lavede jeg også 12 cupcakes i lysegule forme fyldt med noget af den Lemon Curd jeg købte i London. På nedenstående billede jeg har skåret en kage over med fyld.


Alle cupcakes blev toppet med White Meringue Frosting og drysset med små sukker kugler. Kombinationen af det sure og det søde er lige noget for mig og de smagte fantastisk! Jeg har fået lov til at lægge opskriften her på dansk.

Lemon Vanilla Cupcakes
12 stk

120 g smør (stuetempereret)
135 g sukker
3 æg
Vaniliekorn fra 1 stang vanilie
Skal af 1 citron
200 g mel
2 tsk bagepulver
100 ml fingervarm mælk

Forvarm ovnen til 175 C.

Pisk smør, sukker, æg, vaniliekorn og citronskal godt sammen.

Bland mel og bagepulver sammen. Sigt halvdelen af melblandingen i og bland godt. Tilsæt mælken og bland det i dejen. Tilsæt da den sidste del af melblandingen og bland til dejen er godt samlet og glat.

Fyld dejen 3/4 del op i 12 papirforme, der står i en metal cupcake form. Bag kagerne i midten af ovnen i 20-25 min.

Afkøl kagerne helt inden de toppes med White Meringue Frosting.

Ønsker du at fylde dem med Lemon Curd inden topping, så lav et hul i kagen og sprøjt Lemon Curd i hullet. Sprøjt derefter toppingen ovenpå kagen.


White Meringue Frosting
Ca. 30 cupcakes

450 g sukker
6 pasteuriserede æggehvider
1½ tsk vanilie ekstrakt (jeg brugte vanilie pasta)

OBS: Det er bedst at lave frostingen i en metal skål, da den skal varmes over vandbad.

Pisk alle ingredienser til de er godt blandet sammen. Fyld en gryde med vand og bring dette i kog. Gryden skal være stor nok til at kunne rumme metal skålen. Metal skålen må ikke hvile på bunden af gryden.

Når vandet koger stilles metal skålen i gryden og der piskes. Blandingen må ikke koge. Pisk indtil alt sukkeret er opløst. Tjek at temperaturen af blandingen er nået 70-75 C (min blanding nåede aldrig op på den temperatur inden alt sukkeret var opløst)

Sæt skålen tilbage i køkkenmaskinen og pisk indtil frostingen danner stive toppe og får et blankt udseende. Det kan tage op til 12-15 min eller længere.

Når frostingen er færdig kan den bruges som den er med sin smukke hvide farve eller farve den med en pasta farve. Frostingen danner en meget tynd fin skorpe, men det gør ikke det mindste og den er stadig tyk og lækker indeni.

41 kommentarer:

  1. De er så fine de cupcakes. Jeg synes bare det lyder som en mærkelig kombination, da marengs (guf) for mig er noget man putter ovenpå is. Men det ser ud som om at det giver en rigtig fin finish, og hvis smagen så også er god, ja så må det jo bare prøves:). Tak for oversættelsen:)

    SvarSlet
  2. Hej Camilla,

    mums! De lyder usandsynligt lækre. Jeg savlede også over dem på Cakejournal, og nu igen... dem tror jeg jeg skal lave næste gang den står på cupcakes

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  3. Ja jeg indrømmer også at have savlet over dem på Cakejournal.. tusind tak fordi du gad oversætte, NU skal de helt klart prøves.. de ser meget lækre ud :)

    SvarSlet
  4. Mums, hvor ser de fantastisk lækre ud. Det må helt sikkert prøves.

    Knus Line

    SvarSlet
  5. Atlså udover at det lyder godt så er de også smukke

    SvarSlet
  6. Hvor ser de syndige ud. Kunne altså godt lige spise nogen stykker med lemon curd inden i....De må da være en lille bitte sunde, nu når der er lemon i :-)))

    SvarSlet
  7. Argh argh - mit citronometer gik straks agurk og krævede citronkage lige med det vuns! :-D

    *slurp*

    SvarSlet
  8. Okay jeg overgiver mig...jeg kan bare ikke lide kager med citron MEN MEN dé der ser SÅ tiltalende ud, at mit mundvand udgør en fare for tastaturet. Skøn blog jeg her er faldet over :-)

    SvarSlet
  9. Wauw nogle smukke og lækre cupcakes.

    Den opskrift skal helt sikkert prøves - mange tak :)

    SvarSlet
  10. @Annette: Velbekommen. Kombinationen er rigtig god, synes jeg. Marengsen har ikke konsistens som guf - den er mere fast.
    @Camilla: Pas på computeren med al den savl :-) Du må i køkkenet :-)
    @Lene: Velbekommen Lene. De var bestemt også meget lækre.
    @Signe: Tak Signe :-)
    @Vibse: Totalt syndige OG usunde, men overbevis dig endelig om det modsatte, for jeg må tilstå at det var gudespise med lemon curden i. De var klart bedst med fyld.
    @Piske: Jeg vidste, at jeg pirrede dit citronometer big time med det indlæg :-)
    @Betinna: Tak Bettina, og velkommen til. Prøv dem uden fyld - de er mindst "citronificerede" :-)
    @Miss A: Tak skal du have :-)

    SvarSlet
  11. Wow, det ser bare godt ud, jeg er SIMpelthen nødt til at prøve den meringue en dag! :)

    SvarSlet
  12. ej hvor ser de lækre ud. dem må jeg prøve :) rigtig fin blog du har med lækre opskrifter

    SvarSlet
  13. @Pia: Ja, den skal du prøve. Den er lidt bøvlet at lave, men er god, når nu man ikke liiige er til smørcremer.
    @Rikke: Tusind tak skal du have :-)

    SvarSlet
  14. Hej Camilla.

    Så fik jeg prøvet opskriften på disse Lemon Vanilla Cupcakes. Du kan se resultatet her:

    http://livogmad.blogspot.com/2011/03/citronvanilje-cupcakes-m-creamcheese.html

    Du må lige sige, om jeg har henvist rigtigt til dig?

    De bedste hilsner fra Anita
    http://livogmad.blogspot.com

    SvarSlet
  15. @Miss A: Linket er helt perfekt, Anita :-) Tak for det.

    SvarSlet
  16. De der vel nolærende ud, kan de laves dagen før man skal bruge dem, eller skal frostingen først på lige før man skal spise dem. Tænker nemlig at jeg vil lave dem til vores søns barnedåb

    SvarSlet
  17. Sorry for stavefejl, det er første gang jeg skriver fra min iPad.

    SvarSlet
  18. @Helle: Ha ha, jeg skulle lige læse sætningen et par gange. Du kan sikkert godt lave dem dagen før, men husk at pynte dem med det samme, da frostingen kan danne en tynd fin skorpe og så kan man ikke lægge pynten på. Jeg ville dog anbefale, at sprøjte det på samme dag. Du kan jo lave det om morgenen og stille dem til side.

    SvarSlet
  19. Hej Camilla :)

    Jeg har prøvet din opskrift på Meringue Frosting. Du kan se resultatet her:

    http://livogmad.blogspot.com/2011/04/lyserde-krligheds-cupcakes.html

    Jeg har selvfølgelig henvist til dig og din opskrift.

    De bedste hilsner fra
    Anita
    Liv og Mad

    SvarSlet
  20. Hej, Flotte kager og dejlig inspirerende side du har. Jeg er totalt ny i dette kageunivers men kunne godt tænke mig at prøve at lave denne marengs frosting (har prøvet flere smørfrostings men ingen som datteren også kan lide). Et lille spørgsmål: kan man evt. lave marengs frostingen om morgen og tage den med på job og der sprøjte den på cupcakes, ville lave kagerne aftenen før. På forhånd tak for hjælpen.
    Hilsen Merete

    SvarSlet
  21. @Anonym (Merete): Tak Merete. Jeg er heller ikke selv til smørcremer. Denne frosting er fantastisk lækker. Jeg har ikke prøvet at gøre som du foreslår. Du kan godt lave kagerne dagen før, men så ville jeg nok lave frostingen om morgenen og sprøjte den på om morgenen. Held og lykke.

    SvarSlet
  22. Hej
    Jeg skal lave cupcakes til min venindes polterabent i morgen og er faldet over den lækre merinque frosting. Jeg lavede en prøve potion af kagerne med frostingen oven på og de blev bare så lækre. Jeg har dog et spørgsmål. For da jeg lavede frostingen og havde skålen over vandbad var det som om at der kom en meget tyk belægning i hele skålens bund. Har du også oplevet dette??? Resultatet var rigtig godt, men jeg er bare nervøs for om det er noget der kan gøre frostingen grynet!!
    Hilsen Mette

    SvarSlet
  23. @Mette: Alletiders at du har prøvet opskriften og synes om den. Det er også en af mine favoritter. Den belægning du oplever er nok størknet sukker. Jeg tror ikke, at det gør frostingen grynet, men hvis sukkeret ikke opløses helt kan frostingen komme til at "knase" lidt. Håber, at I får en sjov polterabend.

    SvarSlet
  24. Hej Camilla - jeg har begivet mig ud i at prøve denne opskrift (mums) men sidder nu tilbage med alt for mange kager med lemoncurd i (dog ikke pyntet af) kan jeg fryse dem? Og tror du det vil gøre noget ved det lækre resultat!?
    På forhånd tak Kathrine

    SvarSlet
  25. @Anonym (Katrine): Ja, det kan du sagtens. Der skal bare ikke være topping på.

    SvarSlet
  26. Nej hvor ser det lækkert ud! Men hvornår skal man putte farve i? Pastafarve er da rimelig fast i det, er det ikke? Hvordan gør man bedst? :-)

    SvarSlet
  27. @Christina: Pastafarve er ikke så fast. Det er tyktflydende. Jeg bruger enden af en teske til at tage farven med og så skraber jeg farven af på piskeriset. Jeg tilsætter altid kun lidt ad gangen, farven ikke bliver for intens fra starten.

    SvarSlet
  28. Hejsa. Tror du jeg kan bruge denne marengs ovenpå en citrontærte? Og tror du den kan tåle en tur med en creme brulee brænder?

    VH Julie :)

    SvarSlet
  29. @Julie: Ja, til begge dele. Det er jeg sikker på du kan.

    SvarSlet
  30. kan man evt komme smag i ?

    tænkte lidt på banan aroma

    SvarSlet
  31. @Anonym: Det kan jeg ikke svare på, for jeg har aldrig brugt aromaer.

    SvarSlet
  32. Hej Camilla
    Har tænkt mig at lave nogle mini cupcakes også med lemon curd og white meringue frosting til mine skønne kollegaer når jeg går fra til ferie.
    Da jeg kører på scooter til og fra arbejde tænker jeg at det nok er smart at vente med at komme frosting på til jeg når frem og kan stille kagerne op på et fad .... meen kan det så lade sig gøre at få frosting´en til at samarbejde hvis den har ligget i sprøjteposen i 3-4 timer ??

    SvarSlet
  33. @Bettina Staugaard Damm: Undskyld det sene svar. Ja, jeg tror godt, at du kan lave frostingen og putte den i en stor sprøjtepose. Bare du sørger for at der noget fugtigt omkring spidsen, så den ikke stopper til. God ferie.

    SvarSlet
  34. MUMS... Så er frostingen næsten kørt færdig i Kitchenaiden og den ser bare så lækker ud. Jeg havde egentlig tænkt mig at farve den svagt grøn, men nu nænner jeg det ikke, for den er så smuk hvid og blank som den er. Jeg har kommet et par dråber citronolie i, og det kan sagtens anbefales.

    Hilsen Josefine.

    SvarSlet
  35. @Anonym (Josephine): Den er ganske flot hvid, ja. Men også fin i andre farver. Tak for tippet om lidt citronolie.

    SvarSlet
  36. Glæder mig til at prøve opskriften, har nemlig et helt glas lemon curd stående, som jeg aldrig får brugt.
    Jeg har tidligere lavet marengs frosting, men synes altid den knaser lidt. Kan man måske bruge flormelis i stedet for sukker, for at undgå dette?

    SvarSlet
  37. @Kristine: Hvis den knaser skyldes det at du ikke har fået varmet den nok op eller ikke pisket længe nok.

    SvarSlet
  38. Hejsa, er igang med mit første forsøg på disse cupcakes, men jeg synes ikke de hæver nok, hvad skal jeg gøre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Cupcakes hæver netop ikke så meget som muffins. Måske er du vant til at de hæver mere? Ellers er det godt at bruge tempererede æg og smør så hæver bagværk bedre.

      Slet
  39. Hej Camilla! Jeg skal snart til at i gang med en dåbskage til min lille kusine, og da jeg ikke er særlig glad for fondant og smørcreme osv, tænkte jeg på om jeg mon kunne bruge denne frosting til at lave ''roser'' med på siderne af kagen?
    Mvh. Anna

    SvarSlet