lørdag den 22. januar 2011

Mandelsnegle


Måske skal jeres søndags snegl være disse lækre mandelsnegle.

Alle de tre gange jeg har været på barsel har jeg bagt en stor portion af disse mandelsnegle og smidt dem i fryseren. På den måde havde jeg altid noget at byde dem som kom på barselsvisit uden at stå på hovedet i køkkenet. Min sundhedsplejeske sad altid og var himmelhenrykt over at komme til hjemmebagte, lune snegle. Efter et par minutter i ovnen er de som nybagte. De smager nemlig bedst lune. Opskriften har jeg fra min mor.


Mandelsnegle

Dej:
50 g gær
1/4 l fløde
2 spsk sukker
1/2 tsk salt
2 æg
175 g smør
ca. 550 g mel

Fyld:
150 g smør
150 g sukker
2 tsk kanel
75 g mandler
1 æg til pensling

Opløs smuldret gær i fløden, som har køkkentemperatur. Tilsæt sukker, salt og sammenpisket æg. Hak smørret til en grynet masse med godt halvdelen af melet. Hæld gærblandingen over og rør kraftigt.

Ælt dejen med resten af melet, som sigtes i lidt af gangen. Når dejen er smidig, rulles den ud til en aflang plade.

Rør smør til fyldet blødt med sukker og rør kanel i. Hak mandlerne groft. Smør fyldet ud på den udrullede dej og drys med de hakkede mandler. Rul den sammen fra langsiden. Skør rullen i skiver og læg dem på en bageplade med bagepapir og de stilles til høvning i ca. 1 time. 

Pensl sneglene med sammenpisket æg og bag dem i 10-12 min ved. 200 grader i midten af ovnen. Når sneglene er færdige sættes de til afkøling på en bagerist. Spis dem lune. 


6 kommentarer:

  1. Hold da op, hvor se de lækre ud! De skal da vist lige på to-do-listen :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. *slurp*

    Jeg bliver altså snart nødt til at bage kage igen... altså... til fryseren... *rømmer sig* :-D

    SvarSlet
  3. Ummm de ser gode ud !!!

    Den opskrift må da vist gemmes !

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  4. @NYBH: Tak Birthe. Du må bare komme i gang :-)
    @Piske: *Host host* :-)) Jeg bager også altid til frydseren - eller dvs det når aldrig derud...
    @Marianne: Gem løs, men husk at prøve den af på Fruen en søndag morgen.

    SvarSlet
  5. hej Camilla,

    uhada de ser godt nok lækre ud! Jeg har i et par uger haft lyst til at bage snegle... måske skulle det være efter denne opskrift :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  6. @Camilla: Jamen, så må du se at komme igang med snegle-bagningen :-)

    SvarSlet