lørdag den 29. januar 2011

FC Barcelona t-shirt kage


Min ældste søn fylder 10 år på mandag og fredag eftermiddag havde vi klassen til fødselsdag. Og drengene i klassen er helt fodboldtossede i øjeblikket, hvilket betyder, at vi dagligt herhjemme ustandseligt lægger ører til driblinger, mål, taklinger, fodboldspillere, fodboldkort og fodboldresultater. Det er et stort held, at jeg holder af at se fodbold i fjernsynet ellers var jeg vist havnet i den forkerte familie :-)

Ikke overraskende ønskede ældstemanden sig en FC Barcelona kage som skulle være formet som bagsiden af Xavi's t-shirt - som jo er hans ynglings fodboldspiller. Det stod hårdt til, da han skulle vælge, for Messi og Inestia var jo også et par af favoritterne. Men det blev Xavi, der vandt. Børnene (ihvert fald drengene) var jo helt vilde med kagen, både det udenpå, men også indeni. Kagen jeg brugte var den gode svampede chokoladekage, som jeg ofte bruger til børnefødselsdage, smurt op med ganache.

Billedet er desværre ikke for godt, men det var nu engang den belysning jeg kunne diske frem på det tidspunkt. Jeg anvendte "Ruby" til den røde stribe og "Navy blue" til den blå stribe - begge fra Sugar Flair.

Sidste år fik Gustav en Metallica-kage til sin fødselsdag og forrige år stod den på en fodboldkage og bille-kage.

18 kommentarer:

  1. Hvor er den bare blevet god... Jeg tillader mig at snuppe idéen... ;)

    SvarSlet
  2. Camilla! Du spolerer dem jo - hvordan skal de dog nogensinde få lyst til forældreopgør som teenagere, når du er så sød ved dem? :-D

    SvarSlet
  3. FANtisk... og godt at det blev Xavi der vandt :-)Sønnen her i huset ville juble, hvis han fik en Arsenal-kage til sin fødselsdag, men så langt rækker hans mors kage-bage-evner altså ikke :-)

    SvarSlet
  4. Super kage :-)
    Meeen lige det med fodbold....-ggg- Mathias snakkede hele dagen efter vi var kommet hjem fra jer sidst om fodbold og hvilke ting ( kort og mapper især) man kunne købe og samle på... Tror Gustav har vist ham lidt :-)Og ellers snakker han slet ikke om fodbold.

    SvarSlet
  5. @Bianca: Tak :-) Det er helt i orden.
    @Piske: Da de helt sikkert har 50% af mine gener, så er der en ret stor chance for forældreoprør :-)
    @Hanne: Tak Hanne. Det er nu ikke så svært at lave en t-shirt-form, så bare prøv dig frem.
    @Vibse: Tak Vibse. Min søn har vist en dårlig indflydelse på dine uskyldige børn :-)) det varer nok ikke længe før han fylder dine ører med fodbold.

    SvarSlet
  6. Hold op så fin den er :) God idé til sådan en flok fodbold-tossede drenge :)

    SvarSlet
  7. Camilla snakken om fodbold er heldigvis stoppet :-P

    SvarSlet
  8. @Kristine: Tak Kristine. Ja, den faldt i vældig god (fodbold)jord :-)
    @Vibse: Ha, ha, den kommer måske igen - jeg mener, indoktrineringen fortsætter næste gang vi ses :-)

    SvarSlet
  9. Hej Camilla,

    wow - det er bare den flotteste trøje-kage jeg har set! Det var sådan et look jeg gik efter da jeg prøve at lave en trøje... men den blev altså ikke ligeså fin - lol

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  10. @Camilla: Tak Camilla :-)
    @Connie: He, he, så er det godt, at du har en god fantasi til at bruge den til noget andet :-)

    SvarSlet
  11. Hej Camilla!

    Wow for en kage! Går og overvejer at lave sådan en Barcelona trøje til min kæreste når han runder de 30 :) Det vil blive et sikkert hit!
    Kan du huske målene på kagen og hvor mange personer den rækte til?

    Har du overtrukket kagen med en' farve fondant og dernæst lavet striber af en anden og lagt over?

    På forhånd tak Stephanie

    SvarSlet
  12. @Anonym (Stephanie): Tusind tak :-) Ja, jeg bagte kagen i en 15" kvardratisk kageform og skar så t-shirten ud af den. Jeg kan ikke huske hvor mange den rakte til, men der har nok været en 15 børn, men jeg husker ikke hvor meget der var tilbage. Nej, jeg lavede striberne og lagde den på en for en. God fornøjelse :-)

    SvarSlet
  13. Hej,
    hvor meget fondant har du brugt til din fine barce kage ? hvilken farve gul har du brugt til bogstaverne og har du selv formet bogstaverne eller havde du en skabelon ?

    SvarSlet
  14. @Anonym: Uha, det kan jeg simpel hen ikke huske, desværre. Jeg mener, at den gule farve var "Melon" fra Sugar Flair. Bogstaverne har jeg selv lavet. Jeg lavede selv en papskabelon, rullede fondanten tyndt ud og skar bostaverne ud efter den.

    SvarSlet
  15. Hejsa. Dene kage er så fin at jeg må kave den til min søns fødselsdag på torsdag. Jeg har lige et par spørgsmål:
    - Jeg kan ikke finde Tylose lim, kan bogstaverne hænger fast på en anden måde?
    - Skal ganachen stå på køl efter den er blandet i 1:1? Og hvor lang tid skal der gå inden man lægger fondant på?
    - Skal man skære toppen af kagen for at få en flad top inden man smører den op?
    Det var mange spørgsmål, beklager. Tak for en god side.

    SvarSlet
  16. @Anonym: Velbekommen. Jeg beklager, at jeg ikke nåede at svare inden i torsdags. Tyloselim består af vand og tylose pulver, så får du fat i tylosepulver er det nemt at lave selv. Du kan også bare pensle med vand. det klistre også godt nok i dette tilfælde. Ja, jeg sætter den på køl, for at få den til at stivne hurtigere. Efter du har smurt den op skal du sætte den i køleskab til chokoladen har sat sig / stivnet. Ja, skær toppen af kagen og vend derefter den afskåret siden nedad. Så vil den øverste side nemlig være flot lige.

    SvarSlet
  17. Hej Camilla ��

    Hej...
    Jeg har lige googlet mig frem til din kage.
    Jeg tænker på om kakaoen kan undværes eller erstattes af noget andet, da jeg ønsker en lys bund til en bluse jeg skal lave, med lyse farver, så den mørke farve ikke trænger igennem fondanten?

    SvarSlet
    Svar
    1. Opskriften her er en chokoladekage, så den ville jeg ikke æave om på. Vil du i stedet lave lyse bunde, så brug denne opskrift i stedet. Se link: http://himmelske-kager.blogspot.dk/search/label/Lagkagebunde

      Slet