lørdag den 1. september 2012

Blåbærsnegle

For præcis en måned siden blev min svigerfar 70 år. Og i den anledning var vi til morgenmad, hvor jeg skulle lave de søde godter til. Jeg lavede blandt andet disse blåbærsnegle, der jo ikke må sammenlignes med almindelige snegle med kanel. De indeholder mange andre lækre sager, såsom marcipan, blårbær og kokos. De smagte skønt og er for alle dem, der elsker bær i kager og sagtens kan abstrahere fra den helt ordinære kanelsnegl.

Leder du efter mere traditionelle udgaver med kanel, så har jeg også opskrifter på dem:
Mandelsnegle
Kanelboller

Men prøv endelig disse - de var gode både lune og afkølede.



Blåbærsnegle
ca. 18 stk

75 g smør
2½ dl kokosmælk
25 g gær
50 g sukker
1 knivspids salt
100 g marcipan
425 g mel

Fyld:
150 g blåbær
50 g sukker
50 g kokos

Smelt smørret og hæld kokosmælken i. Varm blandingen op til den er lillefingervarm. Smuldr gæret og hæld væsken over og rør gæret ud til det er helt opløst. Tilsæt sukker, salt og fintrevet marcipan og rør godt. Rør melet i lidt ad gangen og ælt den godt igennem. Lad dejen hvile lunt og tildækket i 30 minutter.

Bland blåbærrene med sukker og stil til side.

Rul dejen ud til en retankel. Fordel blåbør og kokos på dejen. Rul dejen som en roulade og skær ca. 18 skiver. Og det må jeg indrømme kræver en vis portion tålmodighed, da bærrene nemt triller ud. Men fortvivl ikke. Pres overskydende bær ned i skiverne bagefter. Læg hver snegl med skæresiden opad i en muffinform og sæt dem på en bageplade. Lad dem efterhæve i ca. 30-40 minutter.

Pensl sneglene med æg og drys med kokosflager. Bag sneglene midt i ovnen ved 225 C i ca. 10-12 minutter til de er gyldne.

11 kommentarer:

  1. Åh ja tak - de er ser skæppeskønne ud! ♥

    SvarSlet
  2. De lyder vildt gode (elsker blåbær i bagværk), så skal helt sikkert afprøves en dag ved lejlighed.
    Glædeligt efterår :-)
    P.S. Ærgeligt, du måtte melde fra til Sverige...

    SvarSlet
  3. @Piske: Ja, de er da lidt festlige at se på :-) Kunne godt spise en nu...

    @Anne: Hvor skønt at du er vild med blåbær i bagværk. Jeg har mange opskrifter liggende med blåbær i :-) Ja, tak i lige måde. Efterårsagtigt er det allerede. Her blæser det og er overskyet. Ja, det er ærgeligt at jeg ikke kommer med, men der skete nogle ting som gjorde, at jeg ikke havde lyst eller overskud til at tage med. Jeg håber, at I andre får en skøn tur med masser af sukker :-) Tænk på mig, når I står og venter på at komme ind i sukker-grisenes mekka :-)

    SvarSlet
  4. Hej,

    Jeg faldt over et af dine billeder på en facebookside og ville lige høre dig efter, om du har sagt god for det, hvis ikke, vil jeg lige prikke til en admin omkring det.

    Personen hedder Anette Svendsen. Hun bruger billedet til at sælge kager, magen til dine brystkager.
    Syntes bare, det var lidt spøjst, hun ikke brugte en af sine egne kager som modelbillede.

    Mvh Helene

    SvarSlet
  5. @Helene: Beklager det sene svar men jeg er i USA så jeg har ikke haft særlig mange anledninger til at svare. Nej, det er ikke noget jeg har givet tilladelse til og det er ikke tilladt at anvende mine billeder uden min tilladelse. Hvilken hjemmeside drejer det sig om? Tusind tak for at du lader mig det vide.

    SvarSlet
  6. Det var inde på en side på facebook, der hedder til salg i Skive og omegn - men en admin slettede opslagene kort efter, hun fulgte ikke reglerne for gruppen m.h.t. at lægge opslag op. Hvis jeg ser det igen, giver jeg dig besked.

    Jeg håber, du havde en god tur. :)

    SvarSlet
  7. Fantastisk opskrift -den bragte lykke.

    SvarSlet
  8. Hej. Lækker blog!
    Jeg har næsten allerede tændt ovnen af iver efter at lave de snegle! Vil dog høre hvad kokosmælken kunne erstattes med? For mig er kokos nemluf roden til alt usmageligt, men må bare lave dem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak :-) Du kan nok erstatte med sødmælk. Men kokossmagen er ikke specielt udtalt.

      Slet