mandag den 31. oktober 2011

Ulækre, klamme fingre

HAPPY HALLOWEEEEEEN!

Jeg ved godt, at nettet flyder over med klamme fingre i alle mulige (og umulige) afskygninger, så disse er langt fra revolutionerende. Men ikke desto mindre, så var de sjove for mig at lave og mine to ældste drenge har glædet sig meget til at skulle dele dem ud i dag i deres respektive klasser.

Fingrene er lavet af Basic Sugar Cookies opskriften.



Her er fingrene klar til at komme i ovnen. Helt pæne og rene.

Fingrene er blot formet i hånden og trykket lidt flade fortil. Derefter har jeg penslet det flade stykke med lidt tyndt marmelade. "Neglen" er en halv smuttet mandel, som er trykket let ned i det flade, "marmelade-stykke". "Finger-rynker" er skåret med en skarp kniv.

Kagerne bages til de er lysebrune, dvs lidt længere tid end de normale flade cookies skal have.

Hver finger har jeg penslet forsigtigt med lidt "Christmas Red" pastafarve fra Sugar Flair fortyndet med lidt klar alkohol. Jeg penslede hovedsagligt der, hvor marmeladen sad og det fik det rigtig til at ligne sår og blod. Derudover blev hver finger også dustet med lidt kakao i fingerleddene, så de så lidt beskidte ud.


Drengene fik hver en kasse med i skole her til morgen med alle de klamme fingre.


Savner du inspiration til andre klamme kager, så lavede jeg denne grusomme gryderet sidste år. Læs mere om "gryderetten" HER.

Ha' en uhyyyyggelig aften - muwhahahahahaaaa.....

43 kommentarer:

  1. Juhuuu! De er megaulækre :-D
    Dette er en af de ting, jeg virkelig gerne ville lave i år - men ikke nåede. Til næste år så...!

    SvarSlet
  2. Sådan Camilla :) De er ultra ulæks, men samtidig voldsomt fine :)

    Er sikker på, at dine drenge har hygge sig enormt godt :)

    SvarSlet
  3. Haha ja har set fingrene i mange afskygninger, men hold nu op de her er ulækre ;)

    SvarSlet
  4. Neiii hvor er de "lede", en rigtig god ide med mandler som negle, det er lige før de ligner så meget at man slet ikk får lyst til at spise dem...hi hi !

    SvarSlet
  5. nøj hvor er de "klamme", må helt sikkert lave sådan nogle næste år :)

    SvarSlet
  6. Puha... Ja! de bare klamme...
    Ved ik´ lige om jeg ville få lyst til at spise sådan en.

    Men super sejt lavet.

    Knus Susi

    SvarSlet
  7. Det er uden sammenligning de mest ulækre kager jeg har set til dato - men fantastisk flot lavet. Tror jeg ville have svært ved at overvinde mig selv og sætte tænderne i en, men jeg kunne nu godt tænke mig at prøve at lave dem en gang, hvis ellers vi gik op i Halloween temaet.

    SvarSlet
  8. Hvor blev de fine... eller ej klamme :-D Tak for sidst. Det var som altid super hyggeligt.

    SvarSlet
  9. OMG!!! Hvor er det et sjovt indslag. De er for coole og klamme. Dine drenge må få så meget goodwill i skolen. kh SS

    SvarSlet
  10. Dine er helt bestemt de klammeste og mest ulækre jeg har set nogle steder! Godt gået :o)

    SvarSlet
  11. De er klamme, ulækre, uhyggelige, så du har ramt rigtigt.

    Tak for Diy så kan jeg også finde ud af det til næste år.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  12. Hvor er de klamme, på den fede måde! Er hedder det fede på den klamme måde? Anyways, er sikker på drengene fik xtra point i hatten idag:-)

    SvarSlet
  13. Jeg håber, jeg kan hoppe med på vognen næste, for jeg er sikker på, at mine drenge vil elske dem:)

    SvarSlet
  14. Hihi, de fingre må da have vakt lykke hos skolekammeraterne :-) Skønt at du tager dine sønner med i køkkenet!

    SvarSlet
  15. De er da ganske fantastiske. Wow!

    SvarSlet
  16. De er super "flotte" og utrolige livagtige. Min datter delte også ud i dag, men min søn (11 år) synes det er pinligt, så nu har vi rigtig mange fingre til overs...

    SvarSlet
  17. Kære allesammen!
    Tusind tak for alle jeres kommentarer om de klamme fingre. Jeg spurgte drengene da de kom hjem om hvad de havde sagt i skolen. Svaret fra dem begge var de børnene havde syntes at de var sjove, klamme og smagte godt. Men min mellemste dreng kunne dog fortælle, at der havde været et par børn, der altså overhovedet ikke ville smage dem :-D
    Kh Camilla

    SvarSlet
  18. Tak for en god opskrift. Jeg printede den ud igår, og gik straks hjem til ungerne og hyggede. Jeg lavede fingre for første gang. Det var sjovt. Og ungerne brugte udstikkere. Tak for super inspiration.
    Hilsen Maria ( mor til 4)

    SvarSlet
  19. Vilken tuff tårta :) Läskig men cool!

    SvarSlet
  20. @Anonym (Maria): Velbekommen. Dejligt, at I har kunne få glæde og hygge med opskriften :-)

    @Milli: Tusind tak Milli :-)

    SvarSlet
  21. Hej Camilla
    Jeg prøvede at lave dine super "flotte" fingre, men de hævede en smule i ovnen og røg derfor ud af facon... Har du en ide til hvorfor? kan det være fordi dejen ikke fik lov at hvile?
    Hilsen
    Susanne

    SvarSlet
  22. @Anonym: Som du kan se af "mine" fingre, så hæver de også,m en har dog stadig en vis facon. Ja, min erfaring er, at hvis dejen er for varm, så holder de ikke faconen lige så godt. Så det kan godt have betydning at holde dejen koldt.

    SvarSlet
  23. Hej Camilla, så fik jeg også lavet klamme fingre, så stort tak for inspiration og opskift. Du kan se mit forsøg her http://anelindberg.blogspot.dk/2012/11/klamme-fingre.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønne klamme fingre du fik lavet. Godt at se, at du har haft glæde af opskriften.

      Slet
  24. Fik endelig tid til at bage disse super klamme fingre, de blev så fine. Glæder mig til at servere dem for kollegerne i morgen=-O. Tak for en fantastisk blog. Har brugt utallige af dine opskrifter, altid med succes. Hilsen Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar. Håber at dine kollegaer synes at de var sjove.

      Slet
  25. Hvor er de flotte. Pensler du med pastafarve og drysser med kakao inden de bages i ovnen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Nej de pensles og farves efter de har været i ovnen og kølet lidt.

      Slet
    2. Tak for spørsgmål og svar! :D Jeg havde ikke forstået det var efter de var bagt, de blev farvet :) Og tillægsspørgsmål, SKAL man bruge alkohol til at blande farven i, eller kan man bruge vand eller andet?

      Slet
  26. De er altså megafede! Ærgrer mig over først at have opdaget dem nu, men, men det skal ikke holde mig tilbage :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Næ klamme fingre kan man altid overraske familien med :-)

      Slet
  27. Wauw de her fingre skal serveres til min søns fødselsdag, kan man købe pastafarven i alm supermarkedet? Du skriver fortyndet alkohol hvad brugte du - jeg tænkte børn og alkohol går det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej pastafarve kan ikke købes i alm supermarkeder. Du skal i kop&kande eller kagebutikker. Alkoholmængden er ekstremt lille så det er ikke noget problem ift børn. Måske kan du bruge rød frugtfarve men det har jeg ikke selv prøvet.

      Slet
  28. Skal de bages samme antal min og samme varmegrader som de andre kager. Hvor tykke er fingrene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, udgangsounktet er samme antal minutter, men det er kun vejledende eftersom man jo skal holde ift at ovne mv er forskellige. Fingrene er ca. 5 mm høje.

      Slet
  29. "Gryderetten" er fantastisk:-) Hvor stor en portion kage har du lavet? Er den bagt i springform eller skåret ud af en bradepandekage? Den ser ret høj ud - er der noget, man skal være opmærksom på i den forbindelse?
    "Gryden" : Er det "blot" fondant, som er svøbt om kagen?

    Pft!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Kagen er bagt i springform. Tryk på linket i indlægget der kan du læse meget mere om gryderetten og ja, det er fondant.

      Slet
  30. Den bedste opskrift - Dejen er nem at arbejde med og kagerne holder formen perfekt under bagning.

    SvarSlet
  31. Ej uha, det er virkelig "klamt" og uhyggeligt - det passer lige til Halloween

    SvarSlet