søndag den 5. juli 2009

Mandel kage med creme og bær


Nu skal det hele jo ikke kun handle om sukker-betrukne kager, når nu der findes så mange andre skønne, himmelske kager.

Denne kage oser af sommer og sol og smager skønt. Du kan anvende de bær du bedst kan lide. Til denne kage har jeg anvendt blåbær, jordbær og hindbær.

Mandel kage med creme og bær
(passer til springform på ca. 24 cm)

Mandelbund
200 g rørsukker
3 store æg
200 g mandler

Vaniljecreme
1½ dl piskefløde
3 spsk flormelis
Korn fra 2 fede vaniljestænger
1½ dl creme fraîche 38%

Derudover friske bær, f.eks. blåbær, jordbær og hindbær

Mynte- eller citronmelisse blade som pynt (kan udelades)
Mandelbund:
Pisk rørsukker og æg sammen til en tyk creme. Mal mandlerne i en blender eller hak dem fint. Vend mandlerne i æggemassen. Smør en springform i bunden og på siderne og klip et stykke bagepapir ud, så der passer i bunden. Hæld dejen i formen og bag den ved 175 C i 30-35 minutter. Lad kagen blive kold i formen på en bagerist.
Cremen:
Pisk fløden til skum. Sigt flormelis i flødeskummet og vend det i sammen med kornene fra vaniljestængerne. Vend creme fraîchen i. Fordel cremen på den kolde kage.
Før servering fordeles bærrene på kagens top og der pyntes med mynte- eller citronmelisse-blade, der stikkes ned mellem bærrene.

28 kommentarer:

  1. HVor ser det bare lækkert ud. Lyder også som noget der smager lidt for godt ;-)

    SvarSlet
  2. Hvor er den flot og sommerlig!
    Til Sankt Hans bagte jeg en næsten mangen til, den smager bar super godt..

    SvarSlet
  3. hejsa, kan man godt lave bunden et par dage i forvejen??

    SvarSlet
  4. Du kan sagtens lave bunden dagen før. Og du kan også lave cremen og lægge den på en times tid før den skal serveres. Men bærrene skal endelig først lægges på lige inden serveringen.

    SvarSlet
  5. jeg har lige spist det sidste af denne super dejlig kage :) dene r bare god

    SvarSlet
  6. Ved godt det er et gammelt indlæg, men jeg vil lige høre dig til hvordan du opbevarer kagen og cremen hvis du laver den dagen i forvejen:) På køl, koldt, eller stuetemp? og cremen er jeg godt klar over skal være på køl, men putter du den i en sprøjtepose, så den er nem at putte på kagen?
    Glæder mig til at prøve din opskrift:)

    SvarSlet
  7. Hej Diana. Selve kagen kan du lave dagen før og pakke lidt ind så den ikke bliver tør. Cremen kan du opbevare på køl i en skål. Jeg brugte bare en ske til at fordele cremen på kagen. Når du har lagt cremen på kagen (feks en time før servering) sætter du det hele på køl. Men bærrene skal du ikke lægge på før lige inden servering, da de safter og afgiver farve.

    SvarSlet
  8. Skøn kage. Jeg marinerede bærrene:

    400 g jordbær
    20 g sukker
    revet skal af 1 citron
    ½ dl friskpresset citronsaft

    Skyl jordbærrene, dryp dem godt af, fjern stilkhaserne, og del dem i mindre stykker.
    Flemming sagde:

    Mos sukker, vaniljekort og citronskal sammen, og vand det i citronsaften. Hæld det over bærrene, og lad dem marinere med vaniljebælgen i 1 - 2 timer i køleskabet. Fjern vaniljebælgen.

    Jeg tør slet ikke tænke på, hvad det yderligere vil ske, hvis der kommes en sjat grand manier eller mørk rom i marinaden????

    SvarSlet
  9. Hej Anonym

    Det lyder vildt skønt. Det må jeg prøve en dag. Tak for tippet.

    Hilsen Camilla

    SvarSlet
  10. Elsker denne opskrift - laver den mindst et par gange om måneden. Som noget nyt er jeg begyndt at lave en god hjemmelavet vanillecreme af 3 æggeblommer, 3 spk sukker, 2 spk maizena, 1 vanillestang og ca. 3 dl. sødmælk.Alt piskes sammen koldt og koges op 1 min - henstår til køling, gerne til dagen efter.
    Cremen fyldes på mandelbunden og toppes med friske bær - Smager fantastisk:-)

    Mvh Carina

    SvarSlet
  11. @Carina: Det er også en fantastisk kage efter min smag. Din creme lyder også lækker og nem at lave. Tak for opskriften :-)

    SvarSlet
  12. Jep, den skal bare bages til Sønnikes 18-års fødselsdag i morgen. MUMS :-)

    SvarSlet
  13. @MindYourSpirit: Stort tillykke med sønnikes fødselsdag. Håber, at du fik bagt kagen og at den blev god.

    SvarSlet
  14. Skøn kage q:-) har lavet den flere gange, har også serveret den som dessert efter en dejlig kyllingesteg. Til stor glæde for mine børn og børnebørn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar. Dejligt at den bringer glæde i din familie.

      Slet
  15. Lige den opskrift jeg leder efter. Skal lave til mange så vil lave i bradepande 30x40. Hvor mange gange skal jeg dobbelt op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du fandt hvad du ledte efter. Jeg ved ikke præcis hvor mange gange du skal gange op, men ville prøve med 2,5 gange.

      Slet
  16. Jeg lavede den til vores datters dimissionsfest, - og gangede den op med tre.
    Det passede fint - men vent for guds skyld med at løfte den op af bradepanden til den er helt kold - hele overfladen krakelerede.... heldigvis kunne det jo reddes ved at dække den med creme. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er nok et meget godt tip. Jeg plejer generelt at lade denne slags bunde ligge lidt på pladen inden jeg flytter for meget rundt med dem. Godt, at cremen dækkede for "skaderne" :-)

      Slet
  17. Hej Camilla :)
    Jeg har kastet mig ud i at lave en fondantkage med 3 bunde, og jeg tænkte derfor på om det var muligt at bruge disse bunde?
    Har glutenallergi, så kan have lidt svært ved at finde bunde jeg kan tåle :)
    Hilsen Asta

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, dem kan du godt bruge. Du skal dog være opmærksom på, at de er jo lidt mere skrøbelige.

      Slet
  18. Hvor mange Pers. Er den til ☺

    SvarSlet
  19. Når opskriften nu er kopieret ordret fra en bagebog, ville en kildehenvisning være klædeligt ;-)

    SvarSlet
  20. Helt enig i forrige kommentar. Den er kopieret fra en af de stribede kogebøger, Kager der smager ... Eneste forskel er, at du ikke anfører, hvor mange personer, den er til, og at du ikke skriver, at cremen (men selvfølgelig ikke bærr) med fordel kan lægges på bunden allerede dagen før servering!

    SvarSlet
  21. Skal man bruge hele æg eller kun æggehvide?

    SvarSlet
  22. Skal man bruge hele æg eller kun æggehvide?

    SvarSlet
  23. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlet