onsdag den 1. juli 2009

Hyldeblomst saft

I mange, mange år har jeg lavet en ene liter hyldeblomst saft efter den anden. Det smager så skønt af sol og sommer. Jeg har mange hyldeblomst træer på vores grund og lige i nærheden. Så med hjælp fra mine drenge samler vi hurtigt ind. I år fik jeg 14 flasker hyldeblomst saft lige til at drikke på en varm sommerdag eller til at lave hyldeblomst mousse af.

Denne opskrift er en jeg selv har stykket sammen, så saften bliver som jeg bedst kan lide den. Den er helt uden sammenligning ift det man kan købe, så jeg har gerne besværet med at lave saften selv.

Hyldeblomst saft
40 ny-udsprungne hyldeblomst skærme
2 økologiske citroner
1½ kg sukker
1½ l vand
20 g citronsyre

Pluk 40 ny-udsprungne hyldeblomst skærme. De må IKKE være begyndt at blive brune. Ryst dem, så støv og små dyr falder af. Klip de største stængler af, så det kun er blomsterne der anvendes.

Vask citronerne godt. Skær det yderste af citron skallen af med en kartoffelskræller. Skær derefter citronen i tynde skiver og fjern og kassér alt det hvide.

Lav en sukkerlage af vand og sukker, der lige skal op og koge. Tilsæt citronsyren og rør rundt.

Hæld den varme lage over hyldeblomsterne og citronerne og luk til med et låg / film. Sæt skålen i køleskabet i 4-5 dage.

Efter de 4-5 dage sies saften gennem et klæde (feks en stofble). Klædet med blomsterne vrides for vædes. Blomsterne kasseres.

Saften hældes på atamonskyllede flasker og opbevares på køl. Afhængig af smag og behag fortyndes saften ca. 4 gange eller anvendes koncentreret i hyldeblomst mousse opskriften.
Rigtig god sommer!

1 kommentar:

  1. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlet