fredag den 17. juli 2015

Mandelkage med marengs og rabarbercreme


Jeg er håbløst bagud med at blogge. Men skuffen gemmer på masser af opskrifter - det er kun tid der mangler. Denne dejlige sommerkage har en rabarbercreme, som giver et syrligt modspil til den søde mandelkage og marengs.

Inspirationen stammer fra Alt for Damerne, men jeg har ændret lidt her og der.

Mandelkage med marengs og rabarbercreme
10 personer

Mandelbund
250 g smør (stuetempereret)
200 g sukker
4 æggeblommer
1½ dl mælk
100 g mel
75 g mandelmel
3 tsk bagepulver
Korn af 1 stang vanilje

Marengs
4 æggehvider
300 g sukker
100 g mandelmel

Rabarberskum
350 g rabarber skåret i 1 cm stykker.
150 g sukker
Korn af 1 stang vanilje
2 dl piskefløde
250 g mascapone
2 spsk flormelis

Start med mandelbunden. Pisk smør, sukker og vaniljekorn hvidt. Pisk æggeblommerne i et ad gangen. Vend mel og bagpulver i dejen skiftevis med mælken. Vend tilsidst mandelmelet i. Hæld dejen op i en smurt springform (24 cm) med et stykke bagepapir i bunden. Bag kagen nederst i ovnen ved 200 C i ca. 25 min.

Mens kagen bager laves marengsen. Pisk æggehviderne stive og tilsæt sukkeret lidt ad gangen og pisk godt mellem hver tilsætning. Vend mandelmelet i.

Læg marengsen på den bagte mandelkage og sæt kagen tilbage i ovnen i ca. 15 min til marengsen er sprød og gylden. Lad kagen afkøle helt.

Til cremen laves først en rabarber-kompot. Kog rabarberen sammen med sukker og vaniljekorn til rabarberne bliver bløde. Lad det afkøle. Til cremen piskes mascaponen lidt sammen. Tilsæt piskefløde og pisk det cremet. Tilsæt flormelis og pisk det i cremen. Vend til slut den afkølede rabarber-kompot i.

Læg den afkølede kage på et fad og fordel rabarber cremen over og server. Den er også rigtig god dagen efter.

3 kommentarer:

  1. Ej hvor ser det altså lækkert ud!
    rigtig sommer kage :) - fantastisk blog du har, med masser af lækre opskrifter og inspiration. følger nu med på bloglovin :)

    //www.neronoir.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din søde kommentar og velkommen til :-)

      Slet
  2. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlet