mandag den 27. juli 2015

Chokolade cheesecake med mandeltopping


Dette er en kalorie-bombe af dimensioner og tager lang tid at lave. Men men men, den er værd at vente på. Du kan med fordel lave den dagen før den skal serveres.

Chokolade cheesecake med mandeltopping
10-12 personer

Mandeltopping:
4 æggeblommer
1 ds kondenseret mælk (ca. 400 g)
Korn af 1 vaniljestang
350 g sukker
180 g smør
200 g hakkede mandler
225 g kokos

Bund:
200 g digestive kiks
75 g smør
2 spsk kakao
Lidt æggehvide

Fyld:
680 g mascapone
225 g sukker
225 g mørk chokolade
1 spsk mel
3 spsk kakao
4 æg (stuetemperatur)
250 g Creme Fraîche 18%
Korn af 1 vaniljestang
Ca. Halvdelen af mandeltoppingen

Start med at lave mandeltoppingen. I en stor sauterpande rører du æggeblommer, kondenseret mælk og vaniljekorn sammen. Tilsæt sukker og smør og kog det op i ca. 20 minutter til det tykner. Rør i det hele tiden. Fjern panden fra varmen og tilsæt kokos og mandler og rør det godt sammen. Lad det afkøle helt.



Lav dernæst kiksebunden. Smelt smørret. Knus kiksene helt og tilsæt  kakaoen og rør det sammen. Tilsæt det smeltede smør og rør godt. Tilsæt lidt æggehvide for at samle "dejen" lidt. Læg et stykke bagepapir i en 24 cm stor springform og fordel kiksedejen i bunden af formen. Bag bunden i en 160 C varm ovn i ca. 10 min. Sæt bunden til afkøling i formen.



Til cheesecake fyldningen smeltes chokoladen og den afkøles let. I en røreskål røres mascapone, sukker, smeltet chokolade, mel og kakao sammen. Husk at skrabe siderne ned undervejs, så alt røres godt sammen. Tilsæt æggene et ad gangen og pisk godt sammen. Tilsæt til sidst creme fraîche og vaniljekorn.

Hæld en lille smule af cheesecake-blandingen på den afkølede kiksebund. Tag derefter ca. halvdelen af mandeltoppingen og fordel den over bunden. Mandeltoppingen er størknet på dette tidspunkt, men du smulre den bare over og fordeler med fingrene. Hæld resten af cheesecake blandingen i formen. Pak springformen ind i stanniol uden på.

Sæt springformen i en bradepande med vand i. Vandet skal nå cirka op til halvvejs på formen. Bag cheesecaken ved 150 C i ca. 2 timer og 15 minutter. Sluk derefter for varmen og lad formen stå i ovnen i 20 minutter med lukket ovndør. Åbn ovndøren og lad stadig formen stå i yderligere 20 minutter. Denne langsomme nedkøling forhindre kagen i at slå revner. Sæt derefter formen til afkøling på en rist og lad den afkøle fuldstændig inden kagen overføres til et fad. Smuldr mandeltoppingen over kagen og pynt med smeltet chokolade. Sæt fadet i køleskab til den er helt kold.


Når kagen er helt kold serveres den evt med lidt friske kirsebær eller jordbær.


PS: Den feder først i morgen :-)

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Den var bestemt også god men i den tunge ende 😄

      Slet
  2. Hold da op en bombe! Den er jeg vist nødt til at prøve engang!

    SvarSlet
  3. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlet