tirsdag den 21. juli 2015

Eclairs med Lemon Curd og marengs

 

Det er simpel hen kombinationen af det bedste af flere verdener. Eclairs, citron og marengs! En noget anden variant af den traditionelle mokka eclair, men på ingen måde ringere. De smagte skønt!

Du får også opskriften på Lemon Curd her. Det er vildt nemt at lave selv, men Lemon Curd kan også købes i det fleste velassorterede supermarkeder.

Pâte à choux-dejen (vandbakkelses-dejen) er en opbagning af smør, mel og vand, hvilket giver et luftigt bagværk, så man nemt kan fylde i det.

Eclairs med Lemon Curd og marengs
Ca. 24 stk

Lemon Curd
3 æg
200 g sukker
Saft of 2 citroner
50 g smør

Pâte à choux-dej
125 g vand
125 g sødmælk
1½ spsk sukker
125 g smør
150 g mel
250 g æg (ca- 5-6 æg)

Italiensk marengs
75 g past. æggehvider
50 g vand
150 g sukker

Start med at lave lemon curden. Du kan evt. lave den dagen før og sætte den på køl. Pisk æg, sukker og citronsaft godt sammen i en lille gryde. Kog cremen langsomt op under omrøring til den tykner. Den må ikke koge. Tag gryden af vamen og rør smørret i til det er smeltet. Sæt lemon curden i køleskabet til den er helt kold og tyk.

Til Pâte à choux-dejen (vandbakkelses-dejen) koges vand, mælk, sukker og smør op i en gryde. Når det koger tages gryden af panden og melet sigtes ned i mens der røres kraftigt. Stil gryden tilbage på varmepladen og fortsæt med at røre til dejen er tyk og slipper grydens kanter.


Læg dejen over i en anden skål. Pisk nu æggene i lidt ad gangen til en blød dej.


Læg bagepapir på en bageplade. Fyld vandbakkelsesdejen i en sprøjtepose med en rund tyl (ca. 16 mm) og sprøjt 8-10 cm lange "pølser" ud på bagepapiret.


Bag eclairene ved 200 C i 5 minutter. Skru derefter temperaturen ned til 175 C og bag dem i yderligere 23 minutter. De skal være mørk gyldne. Du må IKKE åben ovnlugen mens de bager, for da vil de falde sammen!

Når vandbakkelserne kommer ud, prikkes et lille hul i hver ende, for at den varme luft kommer ud, for at undgå at de falder sammen. Overfør dem straks til en rist til afkøling. Afkøl vandbakkelserne helt inden de skal fyldes.



Pisk æggehviderne helt stive i en kold og ren metalskål. Kog vand og sukker sammen til ca. 120 C. Hæld sukkerlagen forsigtigt i en tynd stråle ned langs kanten af metalskålen mens der piskes. Fortsæt med at piske indtil marengsen er kølet og er blevet blank og tyk. Dette kan tage lang tid. Marengsen kan godt laves i god tid. Fyld da den stive marengs i en sprøjtepose med flad tyl og læg den i køleskab.

Lige inden eclairene skal serveres, fyldes de med lemon curd gennem tre huller i bunden af eclairen. De stilles på et fad og marengs sprøjtes på hver eclair. Brænd marengsen med en creme brulee brænder. Dette kan dog undlades, men giver en flot finish.

Velbekomme!


1 kommentar:

  1. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlet