lørdag den 4. april 2015

Citronkage med marcipan og marengs


Det er forfærdelig længe siden jeg har blogget om kager. Tiden er simpel hen bare så presset, så selvom der er masser af kage-bagning på programmet og masser af gode opskrifter i skuffen, så kniber det med at få det ud gennem bloggen. Det kniber også med at få svaret på gamle indlæg, men jeg vil prøve at se på det her i påsken.

Jeg bliver aldrig træt af kombinationen af citron og marengs. De to komponenter går bare så godt sammen. Denne kage ser godt og smager skønt at sødt og surt. Jeg har brændt marengsen med en Creme Brulee brænder, men har man ikke sådan en, kan det sagtens undlades.

Citronkage med marcipan og marengs
Ca. 12 personer

Bunde
400 g marcipan
100 g smør (stuetempereret)
4 æg
3 spsk mel

Citroncreme
3/4 dl citronsaft
100 g sukker
1 dl vand (½ + ½ dl)
2 blade husblas
1 æggeblomme
15 g maizena
25 g smør

Marengs
1 dl vand
250 g sukker
4 æggehvider (ca. 135 g)
1 tsk vaniljepasta

Start med at lave bundene. Riv marcipanen groft og pisk smørret og marcipanen godt. Tilsæt æggene et ad gangen. Rør til sidst melet i. Forbered to forme (eller bag af to omgange) på ca. 20x20 cm med tilklippet bagpapir. Bag bundene ved 175 C i ca. 15-20  min. Lad bundene afkøle i formen inden de løftes ud af formen hvor bagepapiret fjernes og de afkøles helt på en bagerist.

Læg husblas i rigeligt med koldt vand. Kog citronsaft, sukker og ½ dl af vandet. Rør maizena og æggeblomme sammen med det restende ½ dl vand. Rør den varme citronblanding ned i æggeblandingen og rør kraftigt. Hæld blandingen tilbage i gryden og varm det til det tykner. Tilsæt smørret lidt ad gangen og rør til en jævn creme. Tag husblassen op og kram vandet af. Smelt husblassen i en gryde og hæld den i den stadig lune citroncreme. Køl citronblandingen af til den tykner yderligere.

Læg en opklippet stor frostpose ned i bageformen og læg den ene afkølede bund i. Hæld den afkøled cremen på bunden og læg den sidste bund ovenpå cremen med bunden op ad. Fold frostposen op om kagen og læg den i fryseren i mindst 3 timer.

Gør den italienske marengs klar. Kog vand og sukker op til ca. 120 C. Pisk æggehviderne stive netop så de er klar til sukkerlagen. Hæld nu forsigtigt den varme sukkerlage ned i æggehviderne i en tynd stråle mens der piskes på høj hastighed. Tilsæt vaniljepasta. Pisk indtil marengsen bliver helt stiv og glat og skålen er kold. Det tager mindst 10 minutter. Marengsen fyldes i en sprøjtepose med en glat tyl. Marengsen kan godt laves i god tid - den skal blot opbavares i køleskab.

Tag kagen ud af fryseren og ud af formen. Smør oversiden af kagen med et lag marengs. Skær derefter kagen i firkanter og sprøjt små toppe på hver kage. Brænd evt. med Creme Brulee brænder. Server kagen iskold.

5 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare lækkert ud og dejligt at du er tilbage :-)
    Kærlig Hilsen Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Heidi. Dejligt at være savnet :-)

      Slet
  2. Hej Camilla :) glæder mig til at følge dig her. Knus loller

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil da være smadderhyggeligt Loller. Der er opskrifter 7 år tilbage så selvom det står lidt sløjt til med tiden pt så er der masser af opskrifter. Knus

      Slet
  3. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlet