søndag den 22. januar 2012

På konditorier i Amsterdam

Jeg er netop hjemvendt efter en dejlig tur til Amsterdam sammen med min søster. Jeg fik rejsen i fødselsdagsgave, da jeg blev 40 år. Jeg har været i Amsterdam by før, men det er tilbage i slutningen af 80'erne, så der er var et andet fokus dengang :-) Siden har jeg været i lufthavnen mange gange for at mellemlande, men det får man ikke ret meget ud af. Denne gang var der dog rig mulighed for at se på alle mulighederne i Amsterdam.

Amsterdam er fyldt med caféer, konditorier, bagerier osv, så der var rig mulighed for at få styret de lyster! Jeg havde dog særlig lyst til at besøge det mest kitsch'ede sted af dem alle, nemlig De taart van m'n tante.


Vinduespartiet ind til De taart van m'n tante - det oser allerede her af kitsch.

De taart van mi'n tante er et overflåd af lyserødt, fjer, tyl, blomster, nips, kitsch og kager. Det var så kitsch'et, at det var en hel oplevelse i sig selv.


På alle bordene stod der dummi-kager betrukket med fondant. Denne kage stod på vores bord. Bemærk den sorte tykke dug med rødt og grønt broderi.


Her er et af de andre borde med blomstret voksdug og kage i midten.


I lokalet stod også denne flotte kage med en kunstig undulat på toppen!


Den ene af de to kager vi købte og delte. Det var en kage kaldet Stragiatella (opkaldt efter isen). Bundene var meget luftige og mellem bundene var en let creme med chokoladestykker. Kagen var langt fra så tung som den egentlig så ud til.


Og selvfølgelig valgte vi også en citrontærte med en lille marengs på toppen. God afstemning mellem det sure og det søde.

Kagerne var gode, men ikke svimlende lækre. Men besøg endelig stedet, for omgivelserne er svært sjove.


De Tart Van Mijn Tante var ikke det eneste konditori vi besøgte. Vi var også et smut inde på Pompadour, der var et bedårende og virkelig lækkert konditori. Desværre havde vi ikke tid til at spise derinde, men vi købte selvfølgelig et par kager, som vi ville dele. Og jeg fik da også et par billeder der fra.


Smukt vinduesparti med udsigt til guldstuk i baggrunden. I forgrunden ses Valrhona chokolade og glas med hjemmelavede marmelader.


Vildt lækre og indbydende kager! Jeg kunne have haft lyst til at smage dem alle!


Close up af de smukke kager.


Metervis af lækre fyldte chokolader....


Alt interiøret og dekorationerne i lokalet var holdt i gammel stil i guld og rødt. Bemærk de kæmpe store marengs-kys på sølvbakken.

Og sidst, men ikke mindst - de kager vi valgte. Vi var desværre begrænset af, at de skulle kunne transporteres tværs igennem Amsterdam og igennem security etc, for at vi kunne spise dem i lufthavnen. Så vi valgte de "tørreste" vi kunne, så de ikke gik i stykker. Desuden havde vi så travlt, at vi ikke fik af vide hvad de hed eller hvad der var i dem....

De overlevede fint turen og da vi endelig sad og pustede ud i lufthavnen tog vi kagerne frem og delte dem med skaftet af en ske. Vi smagte på den øverste kage, der var en kage med et sindsygt lækkert fyld med pekan nødder i. Det smagte fantastisk og jeg må på jagt efter opskrifter der ligner. Men vi kunne ikke spise kage nr. 2, så den gemte vi til flyveren - hvor vi glemte at spise den! Katastrofe at opdage det, når man først sidder i sin bil på vej hjem og kagen lå i min søsters taske!!! Men kage nr 2 var efter sigende en kage med karamelfyld, men om den smagte godt ved jeg ikke.....

Min søster og jeg var så begejstrede for shoppemulighederne i Amsterdam og ikke mindst den hyggelige atmosfære, så vi har allerede besluttet at tage herned igen en anden gang og nå alle de butikker vi ikke nåede i denne omgang (og måske være lidt heldigere med vejret, da vi både stred os igennem silende regn, iskoldt slud, rasende blæst og haglbyger!!!!). Herunder naturligvis at besøge Pompadour rigtigt, hvor vi får siddet derinde og nydt de gode kager i de skønne omgivelser. Kommer du til Amsterdam, så bør du lægge vejen forbi det smukke konditori.

15 kommentarer:

  1. Dårlig ide at se de lækre kager, når sulten melder sig her kort før aftensmaden.. Guuud hvor ser de gode ud..
    Kagerne er sjove -men det kunne du selv gøre bedre Camilla, meget :)

    SvarSlet
  2. Dejligt at høre om en lidt alternativ storbyferie - det er nu engang ikke kun Rom, Paris og London der dur ;-)
    kh
    Anne

    SvarSlet
  3. Argh argh - jeg tog jo flere gram på bare på at se billeder :-D

    Lyder som en rigtig god tur - og dejligt at der også er tid til rigtige ferier og ikke kun forretningsrejser. Jeg har kun været i Amsterdam én gang, og jeg må desværre indrømme, at byen på ingen måde imponerede mig, så det er rart at høre, at den trods alt har noget at byde på. Hvilke butikker er værd at kigge efter dernede?

    SvarSlet
  4. Så kan man da vist godt tale om, lækkerier til den store guldmedalje ;-)

    SvarSlet
  5. Det var da godt nok noget af en cafe !! Måske lige i overkanten :-D
    Det lyder til at i har haft en skøn tur.

    SvarSlet
  6. @Lene's kage-design: Ja, det er slemt at se på gode sager lige inden aftensmaden :-) Ja, finishen på kagerne var faktisk ikke ret god, men de havde lavet en masse sjove kager, som blev vist i baggrunden på en computerskærm.

    @Anne: Der er bestemt plads til andet end de traditionelle hovedstæder, selvom de også er et besøg værd.

    @Piske: Joo, der er tid til andet, men det er godt nok presset lige i denne uge, hvor jeg kun lige er hjemme i dag og så afsted igen i morgen :-/ Jeg kan rigtig godt lide Amsterdam og jeg kommer snart med et indlæg om de gode shoppesteder.

    @Kagefan: Ja, det var der. Og jeg var dybt imponeret over alle de caféer der var. Der var ihvert fald kager for enhver smag.

    @Vibse: Klart i overkanten, men gennemført sjovt. Vi har haft en dejlig tur.

    SvarSlet
  7. Mmhm lyder lige som en by jeg også burde besøge.

    Dejligt at du fik nydt din gave, selv om det var med fut over feltet.

    Sjov cafe med alle de kager til pynt.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  8. Sikken nogle lækre kager de har der i Amsterdam.. Og det er nogle fede og stemningsfyldte fotos du har fået taget. Vil elske at besøge begge steder.. Og resten af Amsterdam naturligvis ;)

    Susanne

    SvarSlet
  9. Jaaaaa hvor spændende :-)
    Jeg ved Mette Blomsterberg har lavet en "Pekan pie" som jeg synes er himmelsk.
    Jeg kan ikke lige finde opskriften på nettet, men den er i en af hendes bøger. Kan lige finde dne til dig :-)

    SvarSlet
  10. Er slet ikke misundelig... Kun lidt, måske. Dejlig gave:-)

    SvarSlet
  11. Hvor var det spændende :-)
    "De taart van m'n tante" minder mig om vores "Tante T" i Viktoiragade i København. Det må være en trend i tiden. Kh

    SvarSlet
  12. Det lyder som en skøn søstertur... og jeg blev så spændt da jeg læste indlægget, og endte med at sidde og håbe I valgte chokokagen med friske hindbær. Men øv i valgte nogle andre kager, og trist for dig at du ikke engang fik smagt begge.
    Det ender jo med at du har omvendt en salt tunge til kageøre :-)

    SvarSlet
  13. @Lis: Ja, det var en ret sjov café.

    @Susanne: Tak Susanne. Amsterdam er bestemt et besøg værd. Selv unden caféerne :-)

    @Anonym: Det må du da meget gerne. Ellers havde jeg tænkt mig at se lidt i Martha Stewarts tærtebog. Den må da være med der.

    @Nanna: Ja, det var en skøn søstergave. Hun bliver 50 næste år, så måske skulle jeg tænke i de samme baner :-)

    @Madame: Det er helt sikkert en trend at være kitsch'et og tankte agtig. Og det er lidt hyggeligt.

    @SushiStegen: Du kan tro, at det var skønt. Og ja, jeg ville så gerne have valgt noget andet, men erkendte også, at den skulle kunne transporteres uden at blive helt splattet. Jeg må bare tilbage og vælge den med chokoladen og hindbær. Og du - jeg er jo både salttunge og kageøre (og citronella og...), så det ene udelukker ikke det andet :-) Klem

    SvarSlet
  14. :) and of course you found the one and only fancy bakery in Amsterdam, it took me 2 years to find out about it :)
    But Amsterdam and the area around it is most famous for its apple pies, maybe something to try next time?
    I lived there for a couple of years and it took me a while to really discover the city but it has a great vibe though.

    SvarSlet
  15. @tanya_vladi: I loved both the bakeries - they where lovely in two different ways. I did see the famous apple pies, but they are with raisins, which is not my favorite :-) But I must try it because sometimes you can be surprised.

    SvarSlet