onsdag den 23. februar 2011

Appelsin-mandel tærte


Min svoger og svigerinde kom forbi i dag til en kop kaffe, men man kan jo ikke komme til kaffe hos mig uden ikke også at få kage.

Jeg lavede denne appelsin-mandel tærte som stammer fra Politikens bog om Desserter skrevet af Mette Blomsterberg. Den smagte fantastisk, men den skal serveres afkølet (kold). Den må ikke være lun - synes jeg. Den smagte skønt af appelsin. Alene duften fra ovnen, når man bager kagen bør være grund nok til at gå i gang med at bage den. Kagen er egentlig en dessert, hvor en god vaniljeis til ville fuldene desserten. Men jeg synes sagtens, at den kan bruges som en eftermiddagskage.

Jeg lavede altså lidt om i opskriften et par steder. For i opskriften anvender Mette Blomsterberg mandelsplitter og jeg må indrømme, at mandelsplitter minder mig om dødsyge, forsamlingshus-ris a la mander. Jeg har derfor anvendt almindelige hakkede mandler i stedet. Jeg smuttede dem ikke, for det gjorde ikke noget, at tærten så rustik ud. Men skal man lave den til en dessert som afslutning på et lækkert måltid, så kan man jo bare smutte mandlerne.

Opskriften på tærten kommer her:

Appelsin-mandel tærte
10-12 pers

Mørdej:
300 g hvedemel
150 g blødt smør
100 g flormelis
1 æg
Korn fra 1 vaniljestang

Appelsin-mandel mazarinmasse:
Skal af 2 appelsiner
150 g ren rå marcipan
100 g sukker
65 g blødt smør
1½ æg

Mandelkaramel:
190 g sukker
120 g smør
1,2 dl fløde 13%
1 spsk honning
250 g grofthakkede mandler

Mørdej:
Start med at lave mørdejen. Ælt alle ingredienserne til en ensartet dej. Stil dejen koldt ½ times tid inden udrulning.

Appelsin-mandel mazarinmasse:
Vask appelsinerne godt og riv det yderste lag fint. Ælt revet appelsinskal, marcipan og sukker sammen med hænderne. Ælt derefter smørret i lidt ad gangen. Tilsæt til sidst æg lidt ad gangen.

Tærten:
Fór tærteformen (ca. 26 cm) med den udrullede mørdej (formen skal ikke smøres). Tryk dejen fast til kanter og bund. Fyld den forede form med appelsin-mazarinmassen og stryg den glat ud. Bag tærten i ovnen ved 175 C til den har sat sig og giver efter ved tryk - ca. 25 min. Afkøl tærten helt i formen - 3-4 timer eller gerne til næste dag.

Mandelkaramel:
Kog sukkerm smør, fløde og honning op i en gryde under omrøring til en gylden karamel. Tag gryden af varmen og tilsæt de grofthakkede mandler. Mandelkaramellen skal anvendes straks.

Hæld den nylavede mandelkaramel ud på den afkølede appelsintærte, som stadig er i formen. Bag appelsin-mandeltærten i yderligere 15 min ved 185 C.

Afkøl tærten helt inden udskæring.

16 kommentarer:

  1. Jeg vil godt bestille et stykke med brevdue til eftermiddagsteen i morgen - den ser pivskøn ud :-D

    SvarSlet
  2. Uhmmmm ... den må vist afprøves snart ;0)

    SvarSlet
  3. Mums, men det burde nu være forbudt at sætte så lækre ting på bloggen når der nu ikke er nogen mulighed for at få fat i noget af det.

    Den kommer jeg til at prøve en dag.

    Hilsen Grith

    SvarSlet
  4. Note to self: lad være med at suse ind forbi "himmelske-kager" når du er lækker sulten!!!! :-D

    Hvor ser det bare skøøønt ud, gi' lige et stykke....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  5. Camilla altså... Jeg vaklede imellem denne kage og chokoladetærten den anden dag, og endte jo så med at lave chokolade tærten. Men jeg skal helt klart lave denne tærte en dag, for den lyder jo bare så lækker.
    Og hey... Jeg har altså fået kaffe hos dig uden kage ... Hrmf !!!

    SvarSlet
  6. @Piske: Altså piske hvis du boede lige i nærheden, så var jeg fluks kommet forbi med et stykke :-)
    @Merete: Ja, du må igang. Den smagte godt.
    @Grith: Ha ha, jeg håber nu alligevel at det er ok med lidt forbudte sager en gang imellem.
    @NYBH: Sender et "virtuelt" stykke til dig gennem cyberspace :-)
    @Vibse: Guud har du også den bog? Der er mange gode opskrifter i den. Har du virkelig fået kaffe uden kage hos mig?? Det er jeg sgu ked af. Så må vi have svælget os i slik i stedet. Mindes overhovedet ikke et eneste besøg fra dig uden at vi har smovset i et eller andet ulødigt :-)))) Får jeg noget ulødigt på søndag?

    SvarSlet
  7. Slik og pepsi max skal der da være hver gang :-D
    Jeg går lige i tænke boks til noget rigtig syndigt til søndags kaffen/teen/pepsien ;-)

    SvarSlet
  8. @Vibse: Jaaa, pepsi hver gang. Tænk, at jeg har fået dig til at drikke Pepsi :-D Ja du, gå liige i tænkeboks - du har tre dage til at være kreativ i.

    SvarSlet
  9. Hold da fast hvor ser den lækker ud, den skal jeg da helt klart prøve i den nærmeste fremtid ;) MUMS...

    SvarSlet
  10. @Luise: Tak Luise. Ja, du må ud efter appelsiner og marcipan, så du er klar hvis lystem falder over dig :-)

    SvarSlet
  11. Mums, hvor ser den god ud! Jeg har en opskrift der minder lidt om den, og jeg vil give dig ret i, at det smager bedst kold!
    /Louise

    SvarSlet
  12. @Louise: Tak Louise. Ja, den var lidt for "fedtet" da den var lun og klart bedst kold. Men sådan har jeg det faktisk med de fleste kager.

    SvarSlet
  13. Mums bagte den til en barnedåb, masser af ros. Resten fik manden med på arbejde og opskriften er allerede udleveret 2 gange. Dog tror jeg sagtens man kunne lave bunden tyndere. Mums mums mums Hilsen anne

    SvarSlet
  14. Jeg 'pynter' kanten (ca. 0,5 cm) og siden med smeltet mørk chokolade (min. 70%) og trækker tynde 'tråde' af mørk chokolade i et tilfældigt mønster hen over kagen. Der giver lige det ekstra til udseendet, og den mørke chokolade giver god modvægt til det søde og fede...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en rigtig god idé. Tak for det.

      Slet