søndag den 22. november 2015

Klassiske linser


Fra jeg var 14 til 18 år arbejdede jeg i en bagerforretning. Og linser med creme var klart en af mine favorit-kager.

Da jeg spurgte min søster hvilken kage de ville have, da de var på besøg i lørdags var svaret linser. Så det skulle hun få. Opskriften her er med udgangspunkt i opskrift fra Mette Blomsterberg.

Linser
12 stk

Vaniljecreme:
1 vaniljestang
60 g sukker
40 g maizena
1/2 l sødmælk
2 æggeblommer

Mørdej300 g mel
150 g smør (stuetemperatur)
100 g flormelis
1 æg

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. Gem de tomme stænger til senere. Mas kornene med en anelse af sukkeret, så kornene skilles ad. Bland vaniljen med sukker og maizena og pisk det godt med 1 dl af mælken. Tilsæt æggeblommerne og pisk godt.

Kog de resterende 4 dl mælk op i en gryde med den tomme vaniljestang. Når mælken har kogt op, så fjernes den tomme vaniljestang. Tilsæt vaniljeblandingen når mælken koger. Pisk godt igennem til cremen tykner - det gør den ret hurtigt. Hæld straks den færdigkogte creme op i en kold beholder. Læg et stykke husholdningsfilm direkte oven på vaniljecremen, så dannes der ikke skind på cremen. Cremen stilles på køl og afkøles helt inden den bruges.


Til mørdejen æltes alle ingredienserne sammen til en ensartet dej. Stil dejen koldt i ca. 1/2 time.


Udrul halvdelen af dejen tyndt ud. Udstik cirkler af ca. 9 cm i diameter.

Brug linseforme på ca. 7-8 cm i diameter. Smør alle linseformene. Læg en cirkel dej ned i hver linseform og pres dejen godt ud i kanterne og bunden. Fyld hver mørdejsforet form 3/4-del op med vaniljecreme.

Udrul resten af den kolde mørdej. Udstik cirkler igen og læg cirklerne over som låg. Evt overskydende dej trykkes af.

Bag linserne ved 180C i ca. 25-30 min til linserne er gylden brune. Afkøl kagerne helt inden de tages ud af formene.

Linserne smager skønt! Også dagen efter.... :-)




2 kommentarer:

  1. KONTAKT: WHATSAPP: +2347054019402 ELLER
    DRWALESPELLHOME@GMAIL.COM ER GODT DEN BEDSTE STAVHJÆLP ONLINE OG HANS RESULTAT ER 100% GARANTI ..

    Efter (8) Otte år i mit ægteskab med min mand begyndte min mand at gå ud med andre damer og vise mig kold kærlighed, ved flere lejligheder truer han med at dumpe mig, hvis jeg tør udspørge ham om hans affære med andre damer, jeg var helt ødelagt og forvirret, indtil en gammel ven af ​​mig fortalte mig om en stavekaster på Internettet, der hedder DR WALE, der hjælper folk med deres forhold og ægteskabsproblemer ved kærlighedens magi Spells, Først tvivlede jeg på, om sådan noget nogensinde eksisterer, men besluttede at give det er et forsøg, når jeg kontakter DR WALE, fortalte han mig alt, hvad jeg havde brug for, og det gjorde jeg, og han hjalp mig med at aflægge en kærlighedsformulering og inden for 72 timer kom min mand tilbage til mig og begyndte at undskylde, nu er han holdt op med at gå ud med damer og han er med mig for godt og for rigtigt. Kontakt denne Wale Spell Caster for dit forhold eller ægteskabsproblem.
    Her er hans kontakt ..

    OPKALD / WHATSAPP: +2347054019402

    E-POST: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlet
  2. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlet