lørdag den 5. juni 2010

Bryllups- og dåbskage




























Nogle er gode til sport, andre til at male og andre igen er dygtige til at tegne. Og det er Rie. Hun tegner helt fantastisk og hun har selv designet og tegnet sit monogram til sin bryllupskage. Hun skal giftes i dag og deres lille søn skal døbes. Så det krævede både en bryllups- og dåbskage. Rie ønskede sig en kage som "hvidt i hvidt" med orchideer og et lyseblåt bånd om og en dåbskage med samme bånd om. Sådan blev de to kager forenet.




















Orchideerne er lavet af flower paste og udstukket med Cattleya orchidé udstikker fra Tinkertech Two og dustet med en blanding af Wine og Leaf Green fra Squires Kitchen.



Monogrammet er som sagt tegnet af Rie. Jeg har lavet det i Royal Icing. Monogrammet består af en J og et R.

Her er et close up billede af pyntet på dåbskagen. En lille baby-elefant, en sutteflaske og sommerfugl.
I kagerne er der lyse bunde med et lag hvid chokolade ganache med limeskal og et lag jordbær-mascapone creme med vanilie. Kagerne er smurt op med 1:1 ganache. Opskrifter på denne jordbær-mascapone creme og 1:1 ganache lægger jeg ud på bloggen snart.
Husk at deltage i min give-away. Sidste frist er i morgen søndag kl. 12.
God solrig lørdag.

19 kommentarer:

  1. ej hvor er de flotte. Rigtig fine blomster og en super sød elefant. :)

    SvarSlet
  2. Nøj, nogle spændende kageprojekter! Den elefant er ret nuttet, men jeg kan slet ikke stå for blomsterne - hvor er de smukke!

    SvarSlet
  3. Årh altså hvor er de bare perfekte. Så flotte orkideer. Du er altså min ynglings kagebagerdekobedsteven :-)

    SvarSlet
  4. Tusind tak alle 3 :-)
    Tak søde Vibeke, rigtig meget i lige måde.

    SvarSlet
  5. Flotte, flotte kager :o) Som sædvanlig! blomsterne er vildt flotte, og elefanten er monster nuttet... jeg elsker sådan nogle kager der er flotte og elegante

    mvh
    Camilla

    SvarSlet
  6. Rigtig flotte kager! Og detaljen m eget logo er da bare super god.

    SvarSlet
  7. Hold da op nogle flotte blomster!!
    Når nu du skriver, at du bruger flower paste - hvad er det så, og kan de spises?

    Mvh. Anette Jørgensen

    SvarSlet
  8. Tak skal I have :-)
    @Anonym: Flower paste er særlig godt at lave blomster med, da det kan rulles ret tyndt ud. Det kan købes i almindelige kageforretninger. Der anvendes ofte blomstertråd i blomsterbladene og af den grund er blomsterne ikke at rare at spise :-) Men flower paste i sig selv kan godt spises.

    SvarSlet
  9. Allerførst!!! For F... hvor er du da bare dygtig!
    Jeg har hørt at hvis man tilsætter sin fondant lidt tylosepulver, så bliver det lettere og mere elastisk at arbejde med... Men det tørrer jo også hurtigere! Hvor meget skal jeg blande i en kugle som kan være inde i hånden?

    SvarSlet
  10. @Sine: Tak skal du have, Sine :-) Ja, man bør tilsætte tylose til sin fondant hvis man modellere. Og ja, så tørre det hurtigere. Du skal bruge ca. 1 tsk til ca. 240 g fondant. Se i øvrigt dette indlæg om modellering: http://himmelske-kager.blogspot.com/2011/07/generelle-tips-og-tricks-ved.html

    SvarSlet
  11. Først - tusind tak for en fantastisk inspirerende blog! Den er uundværlig når man som nybegynder bevæger sig ind i den fascinerede kageverden. I forhold til monogrammet så skal jeg måske have skåret det ud i pap :o) Har du lavet det direkte på kagen i RI med en skabelon ved siden af eller hvordan har du båret dig ad? Det ser i hvert fald skønt ud og overvejer meget om vi selv skal have et på bryllupskagen til næste år :o)

    SvarSlet
  12. @Therese: Velbekommen og tak for den søde kommentar. Jeg lavede monogrammet direkte på kagen. Jeg havde fået tilsendt monogrammet fra bruden og så havde jeg printet det ud i den størrelse jeg havde brug for. Jeg lagde forsigtigt papiret ovenpå kagen og prikkede med en nål rundt i kanten af monogrammet. Derefter lagde jeg tyk RI på prikkerne og fyldte ud med tynd RI.

    SvarSlet
  13. Ihh, det var da rigtig smart! Tak for tippet :o) Jeg er i mellemtiden kommet i tanke om endnu et spørgsmål so here goes. Hvordan opbevarer du dine kager undervejs i processen og indtil serveringen? Jeg har indtil videre lavet 2 kager og har flere gange spekuleret på om jeg kan gøre noget for at minimere kondens på kagerne. Indtil nu har jeg fyldt kagerne efter din (fantastiske) vejledning. Derefter smurt dem op, og første gang blev den overtrukket med fondant og pyntet med det samme. Den anden kage stod i køleskabet mens opsmøringen blev hård og blev derefter overtrukket med fondant. Ved kage nr. 2 oplevede jeg at fondanten blev klistret og dannede kondens nærmest så snart den kom på. Generelt synes jeg at fondanten smelter hvis kagen har været ude af køleskabet og så kommer ind igen også selvom jeg forsøger at minimere tiden og temperatursvingningerne. Ved ikke helt hvordan jeg skal undgå det for med flødefyld er køleskabet et must og pyntningen tager altså mere end 5 minutter :o) Håber virkelig at du har et godt tip for det er altså lidt ærgerligt at farverne flyder ud og pynten bliver klistret...

    SvarSlet
  14. Wow en lang stil jeg fik skrevet - det er vist ret tæt på at være spam :o) Det var på ingen måde meningen men det er fantastisk når folk med masser af erfaring deler ud af deres viden og det er lidt svært at begrænse spørgsmålene :o)

    SvarSlet
  15. @Therese: Undskyld det sene svar, men jeg er pt i Barcelona. Svaret her bliver også lidt kort af samme årsag. Ja, flødemousse skal på køl. En god tommelfingerregel er at den kan stå ude i ca. 3 min ad gangen inden den bør komme på køl igen. Sveder kagen meget, så kan det skyldes vejret (fugt og regn eller varme). Et meget varmt køkken eller at du står tæt på en varm ovn kan også skabe en svedig kage. Ellers burde den nu ikke blive så svedig som du beskriver. Opsmøringen skulle få den til at undgå at blive svedig. En mulighed kan også være at lægge noget køkkenrulle i køleskabet for at suge fugt. Typen af fondant kan også spille en rolle.

    SvarSlet
  16. Fuld forståelse for sin svartid - synes nu at den er ret kort :) Sidste gang var jeg meget bevidst om at kagen kom hurtigt ud og ind igen i køleskabet og det hjalp. Prøvede dog samtidigt at lade kagen stå helt udækket i køleskabet indtil serveringen så ved ikke om det var det som gjorde forskellen. Et eller andet virkede i hvert fald for den var heldigvis slet ikke klistret :) Må også prøve med dine input, så går det sikkert endnu bedre. God weekend!

    SvarSlet
  17. @Therese: Ups, der skulle stå 30 min i ovenstående (ikke 3 min) :-) Ja, kagen skal stå Udækket i køleskabet. Den skal kunne komme af med fugten, så det kan nemt være det der er gået galt for dig. Også god weekend til dig.

    SvarSlet
  18. Hej,

    Tak for de mange fine indlæg om kager! Det er skønt at kunne drage nytte af andres erfaringer.
    jeg har et spørgsmål, som jeg ikke lige kan finde et svar på, men som er lidt i tråd med ovenstående.

    Jeg har en kage, der skal overtrækkes med fondant + have royal icing. Den blir lavet færdig dagen før den skal spises, fordi den er så stor, jeg ikke kan nå det på selve dagen. Så mit spørgsmål er, skal den dækkes med film/andet i køleskabet natten over eller skal den stå udækket? Jeg vil jo ikke rigsikere at den "smelter" pga kondens.

    På forhånd tak!

    SvarSlet
  19. @Rikke: Nej, den skal ikke dækkes med noget men bare så udækket i et rent køleskab. Læg evt noget køkkenrulle i køleskabet, det fanger fugten.

    SvarSlet