søndag den 5. august 2012

Gode gammeldaws sindbærhitter.... (hindbærsnitter)

Fra jeg var 14-18 år arbejdede jeg i en bagerforretning. Og her røg der en del hindbærsnitter over disken. Jeg mindes også tydeligt, at jeg sammen med min veninde, Lotte, ekspederede kunderne i ekspres-fart. Indimellem fik vi i tralvhedens fart sagt nogle sjove ting. Blandt andet fik jeg en morgen sagt sindbærhitter i stedet for hindbærsnitter og det morede sådan et par kåde teenagepiger sig kongeligt over. Vi fik også nogle gange sagt nalvøddebrød i stedet for valnøddebrød. Det kan godt være, at vi indimellem fik sagt noget fjollet - til gengæld var vi enormt hurtige til at ekspedere den lange kø af kunder.

Jeg kan også godt lide hindbærsnitter. Det er søde, bløde og sprøde på een gang. For et par uger siden fik vi gæster, hvor manden også var vild med hindbærsnitter. Så jeg overraskede ham med at servere hjemmelavede hindbærsnitter. Det er jo faktisk dømt til at mislykkes, hvis man har gode hindbærsnitte-oplevelser i baghovedet, men dommen var, at de var fuldt på højde med dem han godt kunne lide. Mine hindbærsnitter bestod! Jeg fik inspiration fra en opskrift fra en blad som jeg klippede ud for mange år siden.



Hindbærsnitter
12-16 stk (afhænger af hvor store stykker man skærer)

175 g smør
275 g hvedemel
100 g rørsukker
Korn af 1 vaniljestang
½ tsk hjortetaksalt
1 æg

Fyld:
200 g god hindbærsyltetøj

Pynt:
150 g flormelis
2-3 spsk kogende vand
Krymmel

Smuldr smørret godt i melet til en grynet masse. Bland rørsukker, vaniljekorn og hjortetaksalt sammen og kom til i melblandingen. Pisk et æg let sammen og saml dejen med ægget. Ælt til dejen er ensartet. Stil dejen på køl i 1 time.

Del dejen i 4 lige store portioner og ælt dem godt igennem. Rul hver portion ud i 8-10 cm brede baner, der er ca. ½ cm tykke. Læg banerne på bagepapir på en bageplade og bag dem ved 175 C i ca. 16-18 minutter til de er let gyldne. Lad dem afkøle lidt.

Fordel hindbærsyltetøjet på de to af banerne og læg de to baner over og tryk dem let sammen. Afkøl kagerne helt.

Rør glasuren af flormelis og vand til smørbar konsistens. Smør glasuren på toppen af banerne og drys straks med krymmel. Skær derefter banerne i snitter.

TIPS:
  • Jeg pyntede dem fuldstændig ordinært med hvid glasur og blandet krymmel, men du kan også farve glasuren i en lækker farve eller drysse med noget andet sjovt krymmel. Feks til halloween kunne man lave sort glasur med knogle-krymmel :-)
  • Jeg brugte en god hjemmelavet hindbærsyltetøj. Men mindre kan selvfølgelig gøre det. Køb en god hindbærsyltettøj, hvis du ikke har tid eller lyst til den hjemmelavede udgave.

6 kommentarer:

  1. Sådan opstod vores kringenskomler også - altså kommenskringler :-)

    SvarSlet
  2. Jeg har aldrig prøvet at lave hindbærsnitter, men nu får jeg virkelig lyst til det! Kan være jeg skal benytte chancen, når svigermors hindbærbuske for alvor begynder at drysse efterårsbær af sig :-)

    (og af en eller anden grund er jeg ikke overrasket over, at du har været kåd teenager i en bagerbutik, hæhæhæ!)

    SvarSlet
  3. Det ser rigtig lækkert ud. Det skal jeg helt sikkert prøve:)

    SvarSlet
  4. Jeg har også haft hindbærsnitter som uhm spise her hen over det nogen kalder sommer. De er lækre og gode, altså min opskrift, men din skal også afprøves på et tidspkt.
    Vrøvlerier er så hyggeligt, især når afsenderen også griner med. Ti hi...

    Kh. Lis

    SvarSlet
  5. Namme namme nam, de fejler sgu aldrig!

    www.johanneblog.dk

    SvarSlet
  6. @Karen: Ha ha, hvor skønt :-))

    @Piske: Det må du da prøve, Piske - det er jo en mangel i din opvækst! Ja, du må ud og plyndre svigermors have :-) Hæ hæ, godt at nogen stadig kan se mig som en kåd treenager på trods af min fremskredne alder :-)))

    @Henriette: Ja, de er nemme at lave med det man faktisk allerede har i huset.

    @Lis: Der er helt sikkert andre gode måder at lave hindbærsnitter på :-)

    @Johanne: Det har du ret i - det er en klassiker :-)

    SvarSlet